Internetbetalningar

Om du har internetbank kan du själv betala räkningar via plusgiro och bankgiro. Du kan också till exempel betala lån och göra överföringar mellan konton.

När du betalar en räkning via internet fyller du själv i alla uppgifter som bank- eller plusgironummer, kontonummer, belopp och eventuellt referensnummer, som OCR-nummer. Detsamma gäller när du gör en överföring ill en persons eller ett företags konto.

Det är naturligtvis viktigt att alla uppgifter blir rätt ifyllda så att betalningen når rätt mottagare och att mottagaren dessutom kan se vad betalningen avser.

Datorn och telefonen kan skilja sig åt

Bankens internettjänster är oftast tillgängliga både i dator, surfplatta och mobiltelefon. Vad du kan göra i datorn och vad du kan göra exempelvis i mobiltelefonen kan skilja sig åt något.

Identifiering

För att få tillgång till internetbanken krävs att du kan identifiera dig i datasystemet. Bankerna har olika säkerhetssystem för det. Ofta kan du välja mellan att logga in med en säkerhetsdosa eller med e-legitimation.

Ansvar för datorutrustning

Du ansvarar du själv för att utrustning som dator, programvaror och internetuppkoppling är lämpade för att använda internetbanken. Banken brukar friskriva sig från ansvar för till exempel uteblivna betalningar på grund av störningar i bankens datasystem eller allmänna telekommunikationer.

 

Att tänka på

  • En godkänd betalning kan inte återkallas - var noga med att alla uppgifter stämmer!
  • Att betala räkningar genom internetbanken är oftast det billigaste sättet att betala. 
  • Gör du en internetbetalning och summan dras från ett kreditkonto är det möjligt att du gjort ett kreditköp - det kan inneböra att du kan göra invändning mot kreditgivaren om du får problem med köpet. 
  • Avgifter för internetbetalning kan variera mellan banker 
  • Gör du en direktbetalning istället för en kortbetalning kan du ibland missa kortförsäkringen - kolla med din bank innan du betalar. 
Jämför betaltjänster

Direktbetalning

När du ska betala på internet erbjuder företaget ibland direktbetalning. En direktbetalning innebär att pengar överförs från ditt konto till betalningsmottagarens konto. För att kunna göra en direktbetalning måste du ha internetbank med betalningstjänst.

En direktbetalning innebär att pengar omedelbart överförs från ditt konto till betalningsmottagarens konto. En sådan betalning är tekniskt "säker", men behöver inte innebära att produkten levereras i tid eller håller utlovad kvalitet. En direktbetalning är en förskottsbetalning, så om företaget till exempel skulle gå i konkurs eller av någon annan anledning inte leverera det du köpt så kan du inte ta tillbaka pengarna.

Missar du en försäkring genom direktbetalning?

Vissa konsumenter föredrar direktbetalning eftersom de då slipper använda sitt betalkort och ange sitt kortnummer. Men vad du som konsument också bör tänka på är att du då kan gå miste om till exempel försäkringar som kan ingå om du betalar med kort. Det här varierar mellan bankerna och du bör själv kontrollera hur det förhåller sig innan du betalar.

 

Reklamationer och konsumentskydd vid direktbetalning

Då en direktbetalning är en överföring mellan konton sker den inte genom, eller i enlighet med VISAs och/eller Mastercards, betalsystem och avtalsvillkor. Det innebär att man inte kan reklamera en betalning i efterhand i enlighet med deras regelverk.

Du kan ha något större möjligheter att i efterhand reklamera en genomförd betalning när du använt kort och inte gjort en direktbetalning.
Vanligt med tredjepartleverantörer