Internetbetalningar - Hur fungerar det?

Om du har internetbank kan du själv betala räkningar, betala lån och göra överföringar mellan konton.

När du gör betalningar och överföringar via internet ansvarar du själv för att fylla i rätt uppgifter. Den utrustning du använder, som dator eller telefon, behöver klara av att genomföra banktjänsterna. Du kommer också att behöva identifiera dig, exempelvis genom att logga in med bank-id eller säkerhetsdosa.

Att tänka på

  • Om du godkänt en direktbetalning kan du inte ångra dig eller ändra något.
  • Att betala räkningar genom internetbanken är oftast det billigaste sättet att betala.
  • Bankens internettjänster kan skilja sig åt beroende på om man använder dator, mobiltelefon eller surfplatta.
Jämför betaltjänster

Direktbetalning - Så fungerar det

När du ska betala på internet erbjuder företaget ibland direktbetalning. En direktbetalning innebär att pengar överförs från ditt konto till betalningsmottagarens konto. 

En direktbetalning är en förskottsbetalning, så om företaget till exempel skulle gå i konkurs eller av någon annan anledning inte leverera det du köpt så kan du inte ta tillbaka pengarna. För att kunna göra en direktbetalning måste du ha internetbank med betalningstjänst.

Missar du en försäkring genom direktbetalning?

Vissa konsumenter föredrar direktbetalning eftersom de då slipper använda sitt betalkort och ange sitt kortnummer. Men vad du som konsument också bör tänka på är att du då kan gå miste om till exempel försäkringar som kan ingå om du betalar med kort. Det här varierar mellan bankerna och du bör själv kontrollera hur det förhåller sig innan du betalar.

Reklamationer och konsumentskydd vid direktbetalning

Då en direktbetalning är en överföring mellan konton sker den inte genom, eller i enlighet med, VISAs och/eller Mastercards betalsystem och avtalsvillkor. Det innebär att man inte kan reklamera en betalning i efterhand i enlighet med deras regelverk.

Reklamationer och konsumentskydd vid direktbetalning
Vanligt med tredjepartleverantörer