Om oss

Konsumenternas.se är ett samarbete mellan Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå. 

Vårt uppdrag är att hjälpa dig som konsument med frågor om bank och finans, försäkringar och pension. Webbplatsen fokuserar på hjälp till självhjälp genom fakta och olika verktyg för att utvärdera bank- och försäkringstjänster. 

För personlig vägledning kan du ringa oss på vår telefontid, mejla eller skriva brev. Men leta gärna också efter information här på webbplatsen, antingen före eller efter samtalet. Vi kompletterar vägledningen genom inlägg på Facebook och blogg- och poddinlägg.

Bra att veta

  • Vi är stiftelser som har Konsumentverket, Finansinspektionen och  branschorganisationer i våra styrelser.
  • Vi ger privatpersoner oberoende fakta och vägledning inom bank, försäkringar och pension.
  • Vi har inget vinstintresse och vägledningen är helt kostnadsfri.
  • Det finns motsvarande vägledning att få inom andra områden - se Energimarknadsbyrån.se och hos Telekområdgivarna.se

Konsumenthjälp på flera sätt

Vi hjälper inte bara konsumenter på webben och i vår vägledning utan också mer indirekt. Vi analyserar och rapporterar regelbundet konsumentproblem till både myndigheter, branschorganisationer och enskilda företag. 

Analyserar konsumenters problem

Förutom att hjälpa enskilda personer är det en viktig uppgift för oss att identifiera och analysera konsumenternas problem och vidarebefordra dem till olika myndigheter, företag och branschorganisationer. På så sätt skapar vi långsiktigt bättre förutsättningar för alla konsumenter på den finansiella marknaden. I respektive byrås verksamhetsberättelser redovisas en del av de problem som varit aktuella under året.

Bidrar till ökad transparens i branschen

Vi försöker också bidra till ökad transparens inom branschen genom våra jämförelser av företagens olika produkter inom bank-, försäkrings- och pensionsområdet.

Samarbete med Hallå konsument

Både Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå samarbetar med den nationella konsumentupplysningen Hallå konsument, dels genom att förse tjänstens webbplats med fakta, dels genom att ta över när Hallå konsument får bank-, finans- eller försäkringsfrågor.

Utbildningar 

Utbildningar är en viktig del av vår verksamhet. Vi utbildar i första hand personer som sedan i sin tur ska utbilda andra eller själva hjälpa konsumenter med problem som faller inom vårt område. Vi utbildar till exempel konsumentvägledare, budget- och skuldrådgivare, fackförbund och överförmyndare.

Vi bidrar även med faktatexter till olika utbildningsmaterial, t ex: