Konsumentstöd
Hela vår webbplats är avsedd som konsumentstöd men i den här avdelningen har vi samlat mer konkret stöd, som kalkyler, jämförelser och guider. Dessutom hittar du vanliga frågor och information om vad du ska tänka på när du ska anmäla en skada eller vill klaga på en bank, ett försäkringsbolag eller en rådgivare.
Vi vill hjälpa dig som konsument att välja försäkringar, banktjänster och pension som passar dig och gör därför oberoende jämförelser av företagens utbud. Jämförelserna speglar hela marknaden och har ingen koppling till försäljning av något slag. Du får också tillgång till de kalkyler och verktyg vi utvecklat. Med dem kan du bland annat räkna ut hur ditt lån påverkas om du amorterar mer eller får en lägre ränta och du kan se vad det skulle kosta att lösa ett bundet bolån i förtid.
Om du vill klaga på din bank, ditt försäkringsbolag eller klaga på din rådgivare, ångrar ett köp du gjort på distans lån eller behöver anmäla en skada, berättar vi vad du ska tänka på. Vi vill också att du bättre ska förstå vad som styr bank-, försäkrings- och pensionsområdet. Därför hittar du referat av lagar och regler och relevanta rättsfall om bank-, försäkrings- och pensionsfrågor. Du kan också ha hjälp av vad andra har frågat oss om. Kanske hittar du ditt svar bland Frågor och svar?
Att tänka på
- Använd till exempel våra guider när du ska välja och byta bank eller försäkringsbolag.
- Använd våra jämförelser för att till exempel se vilken försäkring, bankkort eller sparkonto som passar dig bäst och våra kalkyler och verktyg när du vill räkna på vad ett lån kostar dig.
- Använd vår information för hur du kan klaga på en bank, klaga på en rådgivare eller klaga på ett försäkringsbolag om du är missnöjd med ett beslut.