Klaga i ett försäkringsärende

Om du är missnöjd med hur försäkringsbolaget har hanterat ditt ärende ska du i första hand vända dig till de ansvariga inom bolaget, oavsett om ditt klagomål gäller ett beslut, bemötandet från din handläggare eller lång handläggningstid. 

Om du fortfarande inte är nöjd efteråt kan du ofta gå vidare till en nämnd utanför försäkringsbolaget eller till domstol. Här kan du läsa hur du ska göra och vad du ska tänka på. 

Då kan du klaga på försäkringsbolaget

Om du fortfarande inte är nöjd efter att du klagat hos försäkringsbolaget kan du ofta gå vidare till en nämnd utanför försäkringsbolaget eller till domstol.

Om du är missnöjd med ett beslut
Om du är missnöjd med exempelvis handläggningstid eller bemötande
Begära omprövning
Vem ska du kontakta med ditt klagomål?
Klagomålsrutiner som alla försäkringsbolag måste följa
Dröj inte för länge med att klaga

Använd vår brevmall

Vi har tagit fram en enkel brevmall som du kan använda när du ska skriva och klaga på försäkringsbolaget.