Klaga på din rådgivare
Anser du att du har fått vårdslös rådgivning som har drabbat dig ekonomiskt kan du i första hand försöka få kompensation från din rådgivare. Nästa steg är att kontakta den klagomålsansvarige på företaget. Om du fortfarande inte är nöjd kan du gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden eller domstol.
Klaga så fort felet har upptäckts
Du måste reklamera, dvs. klaga, inom skälig tid från det att du upptäckt felet eller borde ha upptäckt felet.
- Inom ett år
Du måste lämna in en anmälan till ARN inom ett år från det att du klagat till banken eller till företaget. Om du har fått ett beslut från bankens eller företagets klagomålsansvarige så är tidsgränsen två månader från beslutet, även om det då har gått mer än ett år från reklamationstillfället. - 10 års preskriptionstid
En fordran preskriberas efter 10 år.
Klaga först hos din rådgivare
Vänd dig i första hand till din rådgivare med klagomål. Berätta vad du är missnöjd med och ställ krav på ersättning (skadestånd)
Klagomålsansvarig på företaget
Nästa steg är att vända sig till den som är klagomålsansvarig på företaget och begära omprövning av rådgivarens beslut.
Allmänna reklamationsnämnden, ARN
ARN prövar opartiskt tvister mellan konsumenter och företag. Det kostar ingenting. Du gör anmälan direkt på ARN:s webbplats.
Domstol
Du kan vända dig till tingsrätten med en stämningsansökan mot företaget. Det är klokt att anlita ett ombud, gärna en advokat eller annan jurist, för att få en bedömning av hur stora möjligheter du har att få rätt i domstol.
Särskilda regler för försäkringsförmedlare
Försäkringsförmedlare är skyldiga att ha en ansvarsförsäkring för att täcka skadeståndskrav.