Klaga på din rådgivare

Har du fått vårdslös rådgivning som har drabbat dig ekonomiskt ska du i första hand försöka få kompensation från din rådgivare. Nästa steg är att kontakta den klagomålsansvarige på företaget. Om du fortfarande inte är nöjd kan du gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden eller domstol.

Klaga så fort felet har upptäckts

Du måste reklamera, dvs. klaga, inom skälig tid från det att du upptäckt felet eller borde ha upptäckt felet.

  • Inom ett år
    Du måste lämna in en anmälan till ARN inom ett år från det att du klagat till banken eller till företaget. Om du har fått ett beslut från bankens eller företagets klagomålsansvarige så är tidsgränsen två månader från beslutet, även om det då har gått mer än ett år från reklamationstillfället.
  • 10 års preskriptionstid
    En fordran preskriberas efter 10 år.

Klaga först hos din rådgivare

Vänd dig i första hand till din rådgivare med klagomål. Berätta vad du är missnöjd med och ställ krav på ersättning (skadestånd)

Du kan bara få skadestånd om rådgivaren varit vårdslös

Klagomålsansvarig på företaget

Nästa steg är att vända sig till den som är klagomålsansvarig på företaget och begära omprövning av rådgivarens beslut.

Banken bör besvara klagomål inom 14 dagar

Allmänna reklamationsnämnden, ARN

ARN prövar opartiskt tvister mellan konsumenter och företag. Det kostar ingenting. Du gör anmälan direkt på ARN:s webbplats.

Du måste göra anmälan inom ett år från det du reklamerade till företaget
Värdet måste överstiga 2 000 kr
ARN gör ingen egen utredning
ARN:s beslut är rekommendationer
Grupptalan

Domstol

Du kan vända dig till tingsrätten med en stämningsansökan mot företaget. Det är klokt att anlita ett ombud, gärna en advokat eller annan jurist, för att få en bedömning av hur stora möjligheter du har att få rätt i domstol.

Kostnader
Rättsskydd i hemförsäkringen
Grupprättegång
Konsumentombudsmannen, KO

Särskilda regler för försäkringsförmedlare

Försäkringsförmedlare är skyldiga att ha en ansvarsförsäkring för att täcka skadeståndskrav.

Du kan vända dig till försäkringsbolaget