Klaga i ett bankärende
Här beskriver vi några situationer där det kan vara värt att klaga på din bank och hur du ska göra om du vill klaga. Du hittar också brevmallar som du kan använda när du skriver ditt klagomål.
Vill du klaga på din bank? Det kan vara värt att lämna ett klagomål om du till exempel
- har fått ett svar från banken som du är missnöjd med
- tycker att banken inte har behandlat dig eller ditt ärende korrekt
- anser att ett uttag eller någon annan transaktion är fel.
När du har fått ett beslut från banken kan du få det juridiskt prövat av Allmänna reklamationsnämnden eller i tingsrätten.
Lyssna på Bank- och finanspodden om att klaga på en bank eller ett finansiellt företag.
Om du är missnöjd med bankens handläggning
När du vill lämna ett klagomål till banken är det bra att göra det i rätt ordning. Först kontaktar du din kontaktperson eller kundtjänst och därefter kan du lämna ett klagomål till den klagomålsansvarige eller kundombudsmannen.
Om du är missnöjd med bankens beslut
Om du varit i kontakt med banken och klagat men inte är nöjd med bankens beslut så finns det några olika sätt att få din sak prövad.
Viktiga tidpunkter att komma ihåg
Det är viktigt att du inte väntar för länge med att klaga.
Använd vår brevmall
Vi har gjort några mallar som du kan använda dig av om du vill klaga till banken