Betalningskrav – betala eller bestrid i rätt tid så slipper du betalningsanmärkningar

Det är viktigt att du betalar dina lån, räkningar och fakturor i tid, förutsatt att de är korrekta. Du anses ha betalat när pengarna är registrerade hos mottagaren. Om något inte stämmer, bestrid i rätt tid så slipper du betalningsanmärkningar.

Vi på Konsumenternas Bank- och finansbyrå svarar på frågor om lån, räkningar och fakturor från företag som står under Finansinspektionens tillsyn, till exempel banker och andra kreditgivare.

Om du vet att du kommer bli sen med en betalning, om du har frågor om den eller om du tycker att kravet är felaktigt, ska du kontakta betalningsmottagaren eller inkassoföretaget före förfallodatumet.

Om du inte betalar en faktura så kan betalningsmottagaren ta till olika åtgärder för att få betalt, till exempel lägga på olika avgifter, gå vidare till inkasso, Kronofogden eller domstol. Om du däremot bestrider en felaktig faktura på saklig grund, kan du visserligen fortfarande få betala vissa extra avgifter om det visar sig att du ändå ör betalningsskyldig, men du slipper att få en betalningsanmärkning.

Att tänka på

  • Betala räkningar och fakturor i tid så att du slipper extra avgifter, dröjsmålsränta eller anmärkningar
  • Om du får ett betalningskrav som du tycker är fel ska du skriva till företaget omedelbart och bestrida betalningskravet
  • Ta hjälp av vår Checklista för betalningskrav för att avgöra vad du ska göra.
  • Så länge du betalar eller bestrider betalningskravet i rätt tid så får du ingen betalningsanmärkning
  • Om betalningskravet är korrekt, men du inte kan betala just nu, kan du kontakta företaget eller inkassoföretaget och försöka komma överens om en avbetalningsplan

Betala i god tid

Det är viktigt att du betalar dina lån, räkningar och andra skulder i god tid före förfallodagen eftersom det tar en viss tid att föra över pengarna. Det gäller framför allt vid längre helger och månadsskiften då girosystemen kan vara hårt belastade och det kan ta flera dagar innan en betalning registreras hos en betalningsmottagare. Du är skyldig att betala i tid även om du exempelvis är sjuk eller bortrest och oavsett om du har fått fakturan eller inte.

Om du inte betalar i tid kan du drabbas av kostnader som påminnelseavgift och andra typer av avgifter. Om du vet att du kommer bli sen med en betalning, om du har frågor om betalningen eller om du tycker att kravet är felaktigt, ska du kontakta betalningsmottagaren eller inkassoföretaget och prata med dem. Om du inte har fått fakturan ska du också kontakta betalningsmottagaren. Om du är osäker på att ett betalningskrav är korrekt, kan du först läsa vår Checklista för betalningskrav och på sidan Felaktigt krav.

Är det självklart när och till vem jag ska betala?

På en räkning eller faktura ska det alltid stå det när och till vem du ska betala. Ibland används juridiska begrepp som inte är självklara för alla.

Juridiska begrepp
När anses en betalning vara genomförd?
Vad händer om jag inte betalar?
Får ett företag ta ut avgifter om jag betalar för sent?