Mobilbetalningar

Mobilbetalningar är alla betalningar som du kan göra i en mobiltelefon. Det kanske vanligaste exemplet är Swish men det finns även så kallade elektroniska plånböcker och betalappar för telefoner.

Rent tekniskt kan mobila betalningar skilja sig åt mycket men det metoderna har gemensamt är att du använder din mobiltelefon för att godkänna betalningen.

Den första mobila betalningstekniken som slog igenom brett i Sverige var Swish som snabbt blivit mycket populär. Det läggs stort fokus på utveckling och marknadsföring av mobilbetalningar i Sverige. Både betaltjänstleverantörer och handeln ser stor potential eftersom mobiltelefonen gör det möjligt att koppla på extratjänster som bonussystem, interaktion med andra tjänster och elektroniska kvitton. Det går inte på samma sätt med till exempel kontokort.

Vi skriver om de vanligaste metoderna från betaltjänstleverantörer med tillstånd.

 

Elektronisk plånbok – som Paypal och Masterpass

Paypal och Masterpass är olika exempel på elektroniska plånböcker. Det finns ingen definition av vad en elektronisk plånbok är - bara att det är någon form av online-baserad betaltjänst.

Det finns elektroniska plånböcker som innebär att du skapar ett konto online och flyttar dit pengar genom kontoöverföringar eller kortbetalningar. Därefter kan du betala från det kontot till handlare eller andra konsumenter som är anslutna till samma system.

Det finns andra tjänster som också kallas elektroniska plånböcker som innebär att du lagrar dina kortuppgifter och sedan gör kortbetalningar via till exempel din mobiltelefon. Ett exempel på det är Masterpass från Mastercard.

Här beskriver vi elektroniska plånböcker som innebär att du skapar ett konto online och betalar till andra som är anslutna till samma system.

För- och nackdelar med en elektronisk plånbok
Paypal är den största elektroniska plånboken
Kryptovalutor använder elektroniska plånböcker

Vanliga frågor

Vad händer om jag avslutar ett abonnemang som har swish-appen, vart tar pengarna vägen som skickas dit efteråt?

Om du byter mobilnummer så måste du avsluta kopplingen till ditt gamla mobilnummer och ansluta ditt nya nummer för att Swish ska fungera. Det gör du enklast i din internetbank. Därefter kommer du att behöva aktivera Swish-appen igen, för att uppdatera appen med rätt information.

Om man inte gör det kommer det inte att gå att swisha till dig. Betalningen kommer inte att kunna genomföras för den som försöker.

Och om du byter bank men behåller samma mobilnummer behöver du bara ansluta ditt nya bankkonto till Swish. Då avslutas kopplingen till ditt gamla konto automatiskt. Därefter kommer du att behöva aktivera Swish-appen igen, för att uppdatera appen med rätt information.

Får man ha mer än en mobil kopplad till Swish?

Nej, som säkerhetsåtgärd kan du endast ha ett och samma nummer aktiverat i Swish-appen på en enhet åt gången.