Mobilbetalningar

Mobilbetalningar är alla betalningar som du kan göra i en mobiltelefon. Det kanske vanligaste exemplet är Swish men det finns även så kallade elektroniska plånböcker och betalappar för telefoner.

Rent tekniskt kan mobila betalningar skilja sig åt mycket men det metoderna har gemensamt är att du använder din mobiltelefon för att godkänna betalningen.

Den första mobila betalningstekniken som slog igenom brett i Sverige var Swish som snabbt blivit mycket populär. Det läggs stort fokus på utveckling och marknadsföring av mobilbetalningar i Sverige. Både betaltjänstleverantörer och handeln ser stor potential eftersom mobiltelefonen gör det möjligt att koppla på extratjänster som bonussystem, interaktion med andra tjänster och elektroniska kvitton. Det går inte på samma sätt med till exempel kontokort.

Vi skriver om de vanligaste metoderna från betaltjänstleverantörer med tillstånd.

 

Mobilbetalningar med Apple Pay och Samsung Pay

Många mobilbetalningar fungerar genom att du kopplar ett eller flera betalkort till en app i din mobiltelefon. De vanligaste är Apple Pay och Samsung Pay. Samma regler gäller som för vanliga kortbetalningar -  till exempel i fråga om obehöriga transaktioner.

För att kunna betala med ditt betalkort via antingen Samsung Pay eller Apple Pay krävs det att din kortutgivande bank stöder det tekniskt och tillåter det i sina avtalsvillkor. I dagsläget stöds Samsung Pay av fler kortutgivare än Apple Pay.

Hur betalar jag med Apple Pay och Samsung Pay?
Fungerar Apple Pay och Samsung Pay i alla terminaler?
Vem klagar jag till om jag får problem med Apple Pay eller Samsung Pay?
Vad gör jag om jag förlorar mobiltelefonen?

Vanliga frågor

Kan man ha Swish kopplad till gammalt fast telefonnummer, t.ex 08-…?

Nej, Swish fungerar bara för mobiltelefonnummer.

Vad händer om jag avslutar ett abonnemang som har swish-appen, vart tar pengarna vägen som skickas dit efteråt?

Om du byter mobilnummer så måste du avsluta kopplingen till ditt gamla mobilnummer och ansluta ditt nya nummer för att Swish ska fungera. Det gör du enklast i din internetbank. Därefter kommer du att behöva aktivera Swish-appen igen, för att uppdatera appen med rätt information.

Om man inte gör det kommer det inte att gå att swisha till dig. Betalningen kommer inte att kunna genomföras för den som försöker.

Och om du byter bank men behåller samma mobilnummer behöver du bara ansluta ditt nya bankkonto till Swish. Då avslutas kopplingen till ditt gamla konto automatiskt. Därefter kommer du att behöva aktivera Swish-appen igen, för att uppdatera appen med rätt information.

Får man mer än en mobil kopplad till Swish?

Nej, som säkerhetsåtgärd kan du endast ha ett och samma nummer aktiverat i Swish-appen på en enhet åt gången.