Råkat ut för kortbedrägeri eller andra obehöriga transaktioner

Om någon utan medgivande tar pengar från ditt konto är huvudregeln att du inte ska behöva stå för något belopp själv. Men det finns vissa situationer där du riskerar att själv bli betalningsskyldig.

Även om du blivit bestulen eller utsatt för bedrägeri kan du ändå själv för stå för obehöriga uttag som skett från ditt konto. Det kan du till exempel bli om du inte skyddat din kortkod eller lämnat ditt kort obevakat. Eller om du blivit utsatt för ett telefonbedrägeri och lurats att släppa in någon obehörig i din internetbank. Då anses du ha varit grovt oaktsam eller särskilt klandervärd.

Lyssna på Bank- och finanspodden om obehöriga transaktioner.

Att tänka på

  • Kontakta banken och spärra kortet eller betalningsinstrumentet så snabbt som möjligt.
  • Reklamera till banken inom två månader.
  • Det är du som ska bevisa att uttagen varit obehöriga.
  • Det är banken som ska bevisa att du varit grovt oaktsam eller särskilt klandervärd.
  • Det är vanligt med telefonbedrägerier och du blir nästan alltid betalningsansvarig om du släppt in bedragare i din internetbank.

Skimming

Har det skett ett uttag eller ett köp med ditt kort som du inte känns vid, trots att du har kortet kvar? Då kan du ha råkat ut för skimming – att ditt kort "blivit skimmat".

Vad är skimming

Vid skimming kopieras informationen på ditt kort över till ett annat kort.

Informationen kopieras

Så skyddar du dig mot skimming

Håll uppsikt över ditt kort.

Lämna aldrig kortet utan tillsyn. 
Automatuttag och obevakade bensinstationer

Kontrollera ditt saldo regelbundet

Särskilt om du misstänker att ditt kort kan ha skimmats.

Kontakta banken om du ser något märkligt

Banken ser om kortet har utsatts för skimming

Banken ser om det är det genuina kortet som använts vid köp och uttag.

Kort med chip kan inte skimmas

Vanliga frågor

Mitt kort blev stulet från ett hotellrum och någon gjorde ett uttag. Har jag varit grovt oaktsam?

Ja, i ett sådant fall kan du själv få stå för de obehöriga uttag som skett. Allmänna reklamationsnämnden – som prövar tvister mellan konsumenter och bland annat banker – har i flera avgöranden slagit fast att det är att betrakta som grovt oaktsamt att lämna kvar sitt kort utan uppsikt, exempelvis på ett hotellrum. Det gäller även om hotellrummet har varit låst. Däremot är det inte att betrakta som grovt oaktsamt att lämna sitt kort på hotellrummet om man låser in kortet i en safetybox.

Ansvar för obehöriga uttag när man har förlorat sitt kort regleras i betaltjänstlagen . Enligt lagen är du skyldig att

1. skydda de personliga behörighetsfunktioner som är knutna till betalningsinstrumentet,

2. vid vetskap om att betalningsinstrumentet har kommit bort eller obehörigen använts snarast anmäla detta till betaltjänstleverantören, och

3. i övrigt följa de villkor som enligt avtalet gäller för användning av betalningsinstrumentet

Har obehöriga uttag skett därför att du inte skyddat din personliga behörighetsfunktion, t.ex. din kod, får du stå för beloppet upp till högst 400 kr. Har du på ett grovt oaktsamt sätt inte följt dina skyldigheter enligt punkterna ovan får du svara för uttagen upp till högst 12 000 kr. Skulle du ha agerat särskilt klandervärt finns det ingen max-gräns för vad du ansvarar för.

Mitt bankkort stals på jobbet. Nu har någon gjort uttag från mitt konto. Har jag varit grovt oaktsam?

När en kortinnehavare lämnat kvar sitt kort i väska eller i kläder, t.ex. i en garderob eller ett kontorsrum, så har Allmänna reklamationsnämnden alltid ansett detta vara grovt oaktsamt med påföljd att kortägaren själv fått ta ansvar för de obehöriga uttagen. Reglerna för så kallade obehöriga uttag finns i betaltjänstlagen. Efter att du spärrat ditt kort blir du inte ansvarig för eventuella uttag eller köp som gjorts av någon annan. Men innan du spärrat blir du ansvarig för beloppen, helt eller delvis. Det gäller om du

1. inte skyddat din personliga kod,

2. inte snarast spärrat kortet efter att du fått vetskap om att kortet kommit bort eller använts av någon annan, eller

3. inte följt de villkor som står i ditt kortavtal om hur du får hantera och använda ditt kort.