Ombudsföretag behövs sällan – du kan få rätt ersättning på egen hand
Du behöver inget ombudsföretag för att få rätt mot försäkringsbolag. Det är oftast enkelt att kontakta försäkringsbolaget själv – och det finns kostnadsfri hjälp att få.
Allt fler konsumenter anlitar så kallade ombudsföretag för att få hjälp i försäkringsärenden, men det kan bli onödigt dyrt. I de flesta fall kan du som konsument själv kontakta försäkringsbolaget och få den ersättning du har rätt till – utan att behöva betala en stor del av ersättningen i arvode.
– Det är enkelt att själv vända sig till sitt försäkringsbolag. I många fall räcker det att kontakta sitt försäkringsbolag genom att ringa eller mejla, säger Jenny Sparring, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå.
Så gör du om du får ett avslag
Om försäkringsbolaget avslår din skadeanmälan har du rätt att begära en omprövning. Du kan be bolaget förklara beslutet och redogöra för grunden med hänvisning till villkoren.
Om du ändå får ett avslag du inte är nöjd med, kan du utan kostnad få ärendet prövat av en extern och oberoende nämnd, till exempel Personförsäkringsnämnden. Det är en enkel process där du bara behöver skicka in försäkringsbolagets beslut.
Så får du koll på dina försäkringar
Ombudsföretag marknadsför ofta att de kan hjälpa konsumenter att ta reda på vilka försäkringar de har. Men det är ovanligt att man har försäkringar man inte känner till. De försäkringar man själv betalar för – har man oftast koll på.
Utöver det kan det finnas försäkringar via arbetsgivare, fackförbund, utbildning eller idrottsmedlemskap. Om du är osäker på vad som gäller kan du kontakta Konsumenternas Försäkringsbyrå – vi hjälper dig kostnadsfritt att få en överblick.
Läs mer
Här kan du läsa om vad kan du göra om du är missnöjd med ett försäkringsbeslut