2025-08-15 Nyhet

Ändrade värdegränser i Allmänna Reklamationsnämnden

Regeringen har beslutat att höja värdegränserna för ärenden hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN). För bank- och försäkringsärenden har värdegränsen höjts från 2 000 kr till 3 000 kr. Förändringen började gälla den 1 augusti 2025.

ARN är en statlig myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag. För att tvisten ska prövas måste vissa förutsättningar vara uppfyllda. Du måste bland annat först ha klagat till företaget du är i tvist med. Tvisten måste också röra ett belopp som når upp till en särskild värdegräns.

Värdegränsen innebär att ARN inte kommer pröva tvister om belopp som är lägre än 3 000 kr. De nya beloppsgränserna gäller för ärenden som skickas till ARN från och med den 1 augusti 2025.

För att göra en anmälan behöver du också betala en avgift om 150 kr. Men du kan få ersättning för den avgiften av motparten om du får helt eller delvis rätt i tvisten. För att få ersättningen för avgiften så måste du se till att framställa en begäran om återbetalning i ditt ärende.

Läs mer:

ARN:s webbplats 

Att klaga i ett bankärende

Att klaga i ett försäkringsärende