Konsumenternas utbildar konsumentvägledare om bank och försäkring
Konsumenternas ansvarar för konsumentstödet i Sverige när det gäller bank och försäkring. Vi utbildar också kommunala konsumentvägledare i bank- och försäkringskunskap för att på så sätt bäst hjälpa konsumenter lokalt.
Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå har regelbundna samarbeten med andra konsumentstödjande organisationer. Varje år utbildar vi till exempel kommunala konsumentvägledare om aktuella konsumentfrågor på bank- och försäkringsområdet.
- Konsumentvägledare möter konsumenter öga mot öga. Därför får de i ett par dagar utbildning av oss på konsumenternas, information om våra verksamheter och – viktigast – hur de gör för att bäst använda oss i sitt arbete, säger Fredrik Pettersson, jurist på Konsumenternas Bank- och finansbyrå.
Inom bankområdet är utbildningen i år fokuserad på vad konsumenter ska göra om de har problem med att öppna ett konto eller har fått sitt konto uppsagt. Andra aktuella ämnen är frågor om kreditprövning, bolån och investeringsbedrägerier.
- När konsumentvägledare möter konsumenter som har frågor eller problem på bank- och försäkringsområdet kan de alltid hänvisa direkt till oss, berättar Jenny Sparring, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå. Men samtidigt är det också bra att de själva känner till vad som är de mest aktuella frågorna just nu.
Inom försäkringsområdet berättar vi om allt från värdering av förlorad egendom vid ett inbrott, fallgropar som konsumenter bör undvika vid bilköp till hur en personskada ska ersättas, vad som krävs för att man ska få ersättning för en avbeställd resa, stigande premier för djurförsäkringar och efterlevandeskydd i pensionsförsäkringar.
Läs mer om Försäkringar, Lån & betalningar och Sparande & pension.