2025-05-13 Blogg

Ett slutligt beslut är inte ett slutligt beslut

Går det att överklaga ett slutligt beslut från försäkringsbolagen? Ja, det gör det faktiskt. Gustav Jonsson förklarar i ett blogginlägg vad som gäller.  

I mina kontakter med konsumenter hör jag då och då att de har fått ett ”slutligt beslut”. En naturlig reaktion är då att tro att beslutet inte går att överklaga och att chansen till ändring är obefintlig. Men stämmer det? Det korta svaret är: Nej!

När ett försäkringsbolag fattar ett beslut i ett försäkringsärende kallas detta ofta för ett ”slutligt beslut”. Detta beror på att försäkringsbolagen vill att preskriptionstiden ska börja löpa, vilket sker när de har tagit slutlig ställning.

Enligt Försäkringsavtalslagen krävs det nämligen att bolaget har tagit ”slutlig ställning” för att preskriptionstiden ska börja. Om inte, kan pålästa konsumenter hävda att de kan överklaga beslutet oavsett hur lång tid som har gått – eftersom klockan börjar ticka först efter ett slutligt beslut.

Nog om juridiska krumbukter. Benämningen ”slutligt beslut” ger ett stort utrymme för missförstånd och det du som konsument behöver veta är: Du kan överklaga ändå. Beslutet är inte slutligt i den mening att du inte kan gå vidare till nästa steg. Som standard finns följande beslutssteg inom försäkringsbolaget:

  1. Skadereglerare
  2. Skadechef
  3. Kundombudsman/klagomålsansvarig
  4. Nämnd hos bolaget

Oavsett om besluten i steg 1 eller 2 skulle formuleras som ”slutligt beslut” så kan man ändå testa steg 3 och 4. ”Slutligt beslut ”är alltså inget hinder, så länge försäkringsbolaget inte uttryckligen säger att du inte kan ta frågan vidare.

Värt att notera är att det också finns ett antal fristående nämnder att gå till, som till exempel Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och Personförsäkringsnämnden. De är ofta bra att använda sig av efter att man gått så långt man kan hos försäkringsbolaget. 

Så för att summera: Det kan låta konstigt men ett slutligt beslut är inte något definitivt. Som jag visat i tidigare blogginlägg så kan det löna sig att klaga. Låt dig inte hindras av att du fått ett ”slutligt beslut”.

 

Hej och kul att du hittat till bloggen! Jag heter Gustav Jonsson, och är jurist och pensionsexpert på Konsumenternas Försäkringsbyrå. Genom bloggandet hoppas jag kunna dela med mig av personliga reflektioner och nyttiga tankar kring allt inom försäkring. Privat lever jag ett ganska stillsamt liv. Stora intressen, förutom försäkring, är ekonomi, musik och sport.