Så gör du om du råkat ut för ett lånebedrägeri
Om du blivit lurad att godkänna ett nytt bank-id kan det användas för att tömma dina konton på pengar, eller för att ta lån i ditt namn. Den första signalen om att någonting hänt är ofta att du får en kopia på den kreditupplysning som banken eller långivaren tagit.
Banken utgår från att det är den person vars bank-id har använts som har tagit lånet och skickar därför betalningskrav för lånet till dig. Men om någon har utsatt dig för lånebedrägeri, dvs tagit ett lån i ditt namn, ska du protestera mot det till banken eller långivaren - bestrida ansvar som det heter. Du kan behöva visa för banken att det inte var du som tog lånet.
Gör så här om du drabbats
När du får reda på att det tagits en kreditupplysning på dig är det ofta den första signalen om att någonting har hänt.
- Har du blivit utsatt för ett bedrägeri, ska du direkt kontakta din bank och spärra ditt bank-id, din bankdosa och eventuellt ditt bankkort, om också kortet kan ha använts.
- Kontakta banken eller långivaren där lånet har tagits och meddela att du inte har tagit något lån.
- Bestrid samtidigt ansvaret för lånet och beskriv vad som har hänt. Lämna in till exempel polisanmälan, din reklamation till banken om bedragaren även har tagit pengar från dina konton och andra underlag som kan styrka din berättelse.
I vår nya checklista kan du läsa mer om vad du och banken har för rättigheter och skyldigheter.