2023-02-27 Nyhet

Du behöver sällan en produktförsäkring

Behovet av produktförsäkringar är litet och ofta behövs de inte alls. Det visar en ny rapport från Finansinspektionen. Fundera på om du verkligen behöver en extra försäkring när du köper en ny vara.

Några vanliga varor som du kan teckna produktförsäkringar för är tv-apparater, datorer, mobiltelefoner, kylskåp och frysar, klockor och smycken samt cyklar. Ofta får du redan i butiken frågan om du vill teckna en extra försäkring för din nya vara.

Finansinspektionen (FI) har granskat ett antal försäkringsbolag och kommit fram till att produktförsäkringar som regel inte behövs. I Sverige har de flesta redan en hemförsäkring med allriskskydd som ger ersättning för plötsliga och oförutsedda händelser, till exempel och du tappar en sak eller om den går sönder. Att ha flera försäkringar för samma saker innebär att du kan vara dubbelförsäkrad.

FI:s analys visar också att den försäkringsersättning som försäkringstagarna får från sina produktförsäkringar i genomsnitt motsvarar en tredjedel av den premie som de betalar.

- Många försäkringar är nödvändiga eftersom de innehåller ett katastrofskydd. De kan ge en hög ersättning vid allvarliga händelser och täcka stora utgifter som du annars måste stå för själv. FI:s rapport visar tydligt att produktförsäkringar inte är en sådan försäkring. De är möjligen lönsamma för butikerna som erbjuder försäkringarna, men sällan för konsumenterna, säger Gustav Jonsson, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Bra skydd i hemförsäkring med allrisk

Om du vill ha ett otursskydd, det vill säga ett skydd mot plötsliga och oförutsedda händelser, är en hemförsäkring med att allriskskydd ett bättre alternativ än en produktförsäkring. En sådan försäkring:

  • Täcker alla dina saker och inte endast en produkt
  • Blir oftast betydligt billigare
  • Är enklare att ha koll på, du behöver inte flera olika försäkringar.

Konsumentköplagen och garantier

När du köper en vara har du även ett skydd genom Konsumentköplagen. Den dig rätt att reklamera fel på varan till butiken där du handlade. Du måste reklamera inom tre år från det att du har tagit emot varan.

Tillverkaren kan dessutom ha lämnat en garanti som gäller under viss tid. Om varan går sönder inom garantitiden, har du rätt till en ny vara eller till reparation.

Läs mer

Till FI:s rapport Behövs tilläggs- och produktförsäkringar?

Till våra tips: Vilka försäkringar behöver jag?

Läs vår information om produktförsäkringar