Varning för bedrägeri!

Vi ringer aldrig upp dig om inte du ringt först! Just nu ser det ut som att vi ringer upp konsumenter från nummer som slutar på 22 58 00, Men det är bedragare som använder vårt nummer via s k spoofing. Läs mer här.

2021-01-25 Nyhet

Inställd resa eller varor som inte kommit fram? 

Är du en av dem som väntar på återbetalning för en inställd resa eller för julklappar du köpt på nätet men som inte kom fram? Om du köpt resan eller varan på kredit så kan du vända dig till banken också.

Vi på Konsumenternas Bank- och finansbyrå får nästan dagligen frågor från konsumenter som vill ha återbetalning av ett eller annat skäl. Ofta handlar det om varor som inte kommit fram eller om resor eller evenemang som ställts in. Har du köpt din vara eller tjänst på kredit så kan du i stället vända till din bank eller kreditgivare och begära att få pengarna tillbaka.

Extra skydd vid kreditköp

När du har köpt en vara eller en tjänst på kredit, till exempel med ett kreditkort eller mot faktura, har du ett extra skydd jämfört med om du betalat kontant eller med bankkort. Vid kreditköp har nämligen banken ett solidariskt ansvar tillsammans med säljföretaget för fel och brister i det du har köpt. De här reglerna finns i 29 § konsumentkreditlagen och innebär att du när något blir fel kan vända dig till banken i stället med dina krav på att slippa betala eller få en återbetalning.

- Med kreditköp menas att du på något sätt fått anstånd med betalningen. Det kan till exempel vara att du betalar med ett kreditkort, på avbetalning eller mot faktura, säger Cecilia Blomqvist, jurist på Konsumenternas Bank- och finansbyrå. Kreditgivare är det företag som gett ut kortet eller ställt ut fakturan. Det kan vara en bank eller ett annat finansiellt företag, fortsätter hon.

Samma rätt men inte bättre rätt

En förutsättning för att du ska kunna få ersättning från banken, eller att du inte ska behöva betala, är att du har den rätten mot säljföretaget. Du kan inte få mer i ersättning (eller annan ersättning) av banken än vad du skulle fått av säljaren.

- Ett exempel är avbokningsregler. De kan vara olika utformade beroende på när och av vem som en resa avbokas. Om du enligt avtalsvillkoren bara har rätt till delvis ersättning av säljaren, flygbolaget eller resebyrån så kan du inte få mer i ersättning av banken säger Cecilia Blomqvist.

Läs mer på sidan Rätt till ersättning från banken vid kreditköp.