Bolagets förvaltning inte vårdslös
ARN 2024-08546 – Rådgivning har motsvarat önskad riskprofil i enlighet med lagens krav.
En konsument (K) kontaktade banken för att få hjälp med investeringar på sitt ISK. K och banken avtalade om att han skulle få personlig rådgivning genom en särskild tjänst. K accepterade att tillhöra kategorin ”hög risk”. De aktier han köpte efter bankens rekommendation visade sig leda till stora förluster. K begärde att banken skulle ersätta honom för förlusterna och kostnaderna till följd av vårdslös rådgivning.
Banken anförde att den aktuella tjänsten var avsedd för kunder med stort intresse, kunskap och erfarenhet av värdepappersmarknaden, där kunder fattar sina egna investeringsbeslut med stöd av en personlig mäklare. Banken menade att tjänsten inte omfattade investeringsrådgivning och att kunden själv hade ansvaret för portföljens utformning och investeringsbeslut.
ARN konstaterade att det av den rådgivningsdokumentation som getts in framgått att den rådgivning som K fått hade motsvarat den önskade riskprofilen och att banken utfört en riskbedömning som motsvarat lagens krav. Den tjänst K hade köpt stämde överens med vad han fått och tjänstens omfattning och innehåll hade framgått tydligt av avtalet. Nämnden konstaterade att rådgivningen därför inte kunde anses ha varit vårdslös.