Varning för bedrägeri!

Vi ringer aldrig upp dig om inte du ringt först! Just nu ser det ut som att vi ringer upp konsumenter från nummer som slutar på 22 58 00, Men det är bedragare som använder vårt nummer via s k spoofing. Läs mer här.

Förlängd villkorsperiod

ARN 2012-01513 - Konsumenten måste kontakta banken för att ändra villkorsperiod

En konsument tecknade ett bolån med 5 års bunden ränta. Konsumenten menade att hon inte hade fått någon påminnelse eller annan information från banken om att hon måste höra av sig till banken när villkorsperioden är slut.

Banken menade att det hade skickats en påminnelse till låntagaren om att kontakta banken skriftligen 14 dagar före villkorsändringsdagen för att ändra villkorsperioden.

Enligt villkoren för bolånet skall banken skicka information om alternativ till kredittagaren senast fyra veckor före villkorsändringsdagen. Allmänna reklamationsnämnden konstaterade att oavsett om banken har skickat ett sådant brev eller om brevet inte kommer fram så är det konsumentens skyldighet att kontakta banken och meddela att hon önskar ändra villkorsperioden. Om konsumenten inte hör av sig till banken förlängs villkorsperioden med en lika lång villkorsperiod som innan, dvs i det här fallet, 5 år. Detta framgår av villkoren för bolånet.