Inte grovt oaktsam
ARN 2011-4489 – Inte grovt oaktsamt att ha sin väska hängande på stolen på restaurang.
En konsument (K) har haft sitt kontokort i en plånbok i en väska som hon hade med sig på restaurang. Hon hängde väskan över stolen som hon satt på och märkte inte när plånboken stals. När hon skulle betala för middagen upptäckte hon att kortet var borta.
Om obehöriga uttag har kunnat göras på grund av att kontohavaren har varit grovt oaktsam ansvarar kontohavaren för beloppet, dock max 12 000 kr. Vid bedömningen av om en kontohavare varit grovt oaktsam görs en samlad bedömning utifrån den miljö och situation som kontohavaren ha befunnit sig i. ARN ansåg att det inte kan anses vara grovt oaktsamt att på en restaurang eller motsvarande förvara ett bankkort i en handväska eller kavaj som kontohavaren har intill sig. ARN rekommenderar att banken ersätter K för de obehöriga transaktioner som skett med kortet.
ARN 2024-08461 – Att förvara kort och telefon i sin bostad är inte grovt oaktsamt.
När konsumenten (K) tillfälligt befann sig i tvättstugan hade hennes son försökt köpa en tröja från en hemsida där han knappat in kortuppgifter och sedan verifierat köpet genom en kod som skickats till K:s mobil. På så sätt hade en bedragare fått tillgång till K:s kortuppgifter och kopplat kortet till Apple Pay på en mobil i utlandet och sedan genomfört transaktioner.
Nämnden kom fram till att K varken avsiktligt eller oavsiktligt lämnat över sina personliga behörighetsfunktioner till någon obehörig. Redan av detta skäl kunde K inte anses ha varit särskilt klandervärd. Enligt nämnden kunde det inte heller anses avvika från normal aktsamhet att förvara kort och telefon i det egna hemmet på det sätt som K hade gjort. Transaktionen hade inte gjorts med hennes personliga kortkod, och ingenting i utredningen visade att hon underlåtit att skydda koder eller andra personliga behörighetsfunktioner på det sätt som krävs enligt betaltjänstlagen eller avtalet med banken.
Nämnden kom därmed fram till att K inte varit grovt oaktsam och banken skulle ersätta henne för hela den förlust som de obehöriga transaktionerna medfört.
ARN 2021-16194 – Att klicka på en länk i ett sms som ser ut att komma från banken är inte grovt oaktsamt.
En konsument (K) fick ett sms som såg ut att komma från banken. I sms:et fanns en länk där det stod att K skulle uppdatera sitt BankID. När K klickade på länken lurades hon att knappa in svarskoder från sin säkerhetsdosa på en hemsida. Koderna användes för att ladda ner ett nytt mobilt BankID som sedan användes för att göra transaktioner från hennes konto.
ARN kom fram till att transaktionerna hade skett utan K:s samtycke, och att det därmed rörde sig om obehöriga transaktioner. Nämnden kom dock också fram till att K inte hade skyddat sina personliga behörighetsfunktioner, och att det var därför transaktionerna kunde genomföras.
I frågan om K:s aktsamhet gjorde ARN bedömningen att K hade knappat in koder på en hemsida som hon dirigerats till genom att ha klickat på en länk i ett sms som såg ut att komma från banken. Varken sms:et eller hemsidan var utformade på ett sätt som borde ha fått henne att misstänka att länken kom från någon annan än banken. ARN kom därmed fram till att även om K inte hade skyddat sina personliga behörighetsfunktioner så var agerandet inte grovt oaktsamt. K blev därmed ansvarig för den obehöriga transaktionen upp till ett belopp om 400 kr.