Vem gör vad i konsumentfrågor?
I listan ser du vem du kan kontakta i andra konsumentfrågor än bank och försäkring. Dessutom ser du längst ned på sidan vart du kan vända dig om du vill ha vägledning inom bank och försäkring i ett annat nordiskt land.
Hit kan du vända dig:
- Advokatsamfundet - om du behöver anlita ett ombud och hur du hittar ett juridiskt ombud
- AFA - din arbetsskada och arbetsskadeersättning
- Boverket – om boende och byggande
- Budget- och skuldrådgivare – hjälp med skuldproblematik och skuldsanering
- Integritetsskyddsmyndigheten - kreditupplysning, personlig integritet och inkasso (från de bolag som står under Integritetsskyddsmyndighetens tillsyn)
- Ditt Europa – EU-kommissionens webbplats som ska hjälpa dig att göra saker i andra europeiska länder – utan krångel eller onödig byråkrati.
- Efterlevandeguiden – frågor i samband med dödsfall
- Fastighetsmäklarinspektionen - din fastighetsmäklares agerande
- Finansinspektionen - tillstånd eller rörelseregler för finansiella företag eller om du vill anmäla ett finansiellt företag
- Försäkringskassan - ersättningar från socialförsäkringen t ex sjukpenning, föräldrapenning
- Hallå konsument - nationell konsumentupplysning som hjälper dig med frågor om köp av varor och tjänster, avtal, reklamationer och hållbar konsumtion
- Kammarkollegiet - studentförsäkringar om du ska studera utomlands som utbytesstudent eller din rätt till ersättning enligt resegarantilagen när din paketresa har blir inställd eller avbruten
- Kommerskollegium – dina rättigheter som EU-medborgare
- Konkurrensverket - konkurrensen mellan olika finansiella företag
- ECC Sverige (en del av Hallå konsument) - Information och råd när du handlar varor och tjänster utanför Sverige inom EU, Norge, Island och Storbritannien. Hit kan du också vända dig om du vill ha lösning på en tvist när det gäller e-handel med företag inom EU (tvistlösning)
- Konsumentverket - anmäla ett finansiellt företags marknadsföring eller oskäliga avtalsvillkor
- Konsumentvägledare i din kommun - konsumentköp och konsumenttjänster som reklamationer och vad som kan vara ett fel i en vara eller tjänst
- Kronofogden – skuldsanering och indrivning
- Lantmäteriet - lagfart, inteckningar och fastighetsreglering
- Länsstyrelsen – tillgång till grundläggande betaltjänster
- Minpension - hur stort ditt pensionskapital är eller om du vill göra en pensionsprognos
- Pensionsmyndigheten - din allmänna pension
- Patientförsäkringen LÖF - om du har drabbats av en patientskada i samband med hälso- sjuk- eller tandvård inom offentligt finansierad vård
- Post- och telestyrelsen - tillgång till grundläggande betaltjänster
- Riksbanken – inlösen av sedlar och mynt, marknadsräntor och valutakurser
- Skatteverket - skatteregler, ROT- och RUT-avdrag, folkbokföring m m
- Transportstyrelsen - om t ex avställning av fordon
- UD avråder - om du kan åka till ett område eller land där det pågår oroligheter eller en naturkatastrof
- Vårdguiden - vårdskador som har uppkommit vid vård som inte är offentligt finansierad
Vägledning i Norden om bank och försäkring:
- Danmark: www.taenk.dk
- Finland: www.fine.fi
- Norge: www.forbrukerradet.no