Hur svårt kan det vara att spara?
Att spara eller icke spara, det är inte den enda frågan. När du väl har bestämt dig för att du kan och vill spara pengar så uppstår frågor om hur och var du ska spara dem – och vad det kostar. Vi märker att många konsumenter hör av sig just i det här läget eftersom alternativen kan kännas svåröverskådliga.
Undersökningar visar att kvinnor helst lägger sina pengar i sparkonton medan män är mer benägna att investera i aktier. Av de som väljer att spara i fonder har 1 av 3 svenskar svårt att förstå hur mycket de betalar i avgifter för fondsparandet. Det visar en undersökning från FI. Även till oss kommer frågor om fondavgifter, och konsumenter har ofta svårt hur avgifter påverkar deras sparande.
Om man dessutom har valt att exempelvis någon aktivt ska förvalta fonderna och annat sparande, innebär det ofta en högre avgift och många konsumenter som kontaktar byrån uppger att de tycker att det svårt att förstå vilka risker man tar. Vi försöker då förklara både avgifter och risker på ett enkelt sätt, eftersom just detta ofta blir en tröskel för att komma i gång.
- Det är viktigt att vara informerad så att man får ut så mycket som möjligt av sitt sparande till en risk man förstår och accepterar. Men informationen är ofta komplex eller svårtillgänglig så det kan avskräcka konsumenter från att komma i gång med ett lämpligt sparande, säger Fredrik Nordquist, jurist på Konsumenternas Bank- och finansbyrå.
Om ett sparkonto har fria uttag eller inte, eller om räntan tillförs månadsvis eller årsvis, kan få stor påverkan på sparandet. I vår sparkontojämförelse kan du se både räntor och villkor, så att du enkelt kan jämföra skillnader mellan olika konton.
När det gäller fondsparande spelar avgifterna stor roll vilket framgår av Finansinspektionens undersökning. Finansinspektionen mäter fonders fasta förvaltningsavgift varje kvartal och presenterar en median som man kan jämföra mot. Medianen ger en bild av vad en fond vanligtvis kostar, så om du har hittat en fond som du är intresserad av att investera i kan du jämföra den fondens avgift mot den vanligaste fondavgiften just nu. Läs mer hos Finansinspektionen.
Till Konsumenternas Bank- och finansbyrå kan man ringa eller skriva om man har frågor som rör bank- och finansområdet. Frågorna som kommer om sparande varierar mellan allt ifrån funderingar över skillnaden mellan sparkonto och olika fonder, vilka för- och nackdelar det finns med ISK och depåer till omfattande frågor om investeringsbedrägerier och finansiell rådgivning. På senare tid får vi också fler frågor om långa väntetider vid fondflyttar och om tekniska problem i handeln.
De allra flesta frågorna inom sparområdet rör dock sparkonto och insättningsgarantin. Här kan vår sparkontojämförelse ge tydlig vägledning, och vi förklarar gärna hur insättningsgarantin fungerar i praktiken.
- Vår främsta jämförelse på spara-området är vår sparkontojämförelse där man förutom räntan även kan jämföra kontovillkor, säger Fredrik Nordquist. Men vi kommer över tid utveckla andra tjänster och anpassad information som ska göra det enklare för konsumenter att komma i gång och hitta ett för dem lämpligt sparande till rätt pris. Man är också alltid välkommen att kontakta oss direkt med sina frågor om sparande.