2024-09-20 Nyhet

Konsumentbyråerna utbildar nya konsumentvägledare

Varje år utbildar Försäkringsbyrån och Bank- och finansbyrån nya konsumentvägledare om vår roll och aktuella konsumentproblem. Högt på dagordningen i år står konsumenternas rätt till bankkonto, bankernas kundkännedomsfrågor, ombudsföretagens roll inom försäkring och brister i försäkringsbolagens beslutsmotiveringar.

Konsumentverket ansvarar för grundutbildningen av konsumentvägledare, den yrkesroll som kommuner kan anställa för att informera konsumenter om deras rättigheter enligt svensk lagstiftning, till exempel konsumentköplagen, konsumenttjänstlagen, och lagen om distansavtal.

En del i konsumentvägledarnas utbildning består av att de ska veta hur de bäst samverkar med Försäkringsbyrån och Bank- och finansbyrån och drar nytta av våra specialistkunskaper om de mest aktuella konsumentfrågorna. Årets utbildning gick av stapeln den 18 september och fokuserade på flera konsumentproblem som byråerna registrerat en längre tid.

Inom försäkringsområdet har konsumenterna för närvarande problem med:

  • Ombudsföretag – behövs de?
  • Tillgänglighet.
    Det kan vara svårt att komma i kontakt med försäkringsbolag och svårt att säga upp försäkringar. Flera bolag har fått kritik av Konsumentverket för det.
  • Brister i beslutsmotiveringar – skapar misstro mot bolagen.
    Många missförstånd skulle kunna undvikas med bättre motiveringar.
  • Höjda premier för lojala kunder – skapar missnöje
  • Betalning innan ett arbete slutförts urholkar konsumentskyddet.
    Det är ett stort problem eftersom konsumenten förlorar sitt bästa påtryckningsmedel.
  • Bristande rutiner vid ersättning från flera försäkringar. Konsumenten bollas fram och tillbaka.

Inom bankområdet har konsumenterna för närvarande problem med:

  • Rätten till bankkonto.
    När kan banken säga upp eller neka en ansökan om bankkonto och hur ska man som konsument agera i en sådan situation?
  • Kundkännedom.
    Vad är anledningen till att banken ställer frågor om transaktioner?
  • Frågor om sparkonton.
    En vanlig fråga är att konsumenter vill veta om en viss aktör är seriös.
  • Invändningsrätten – vad är det?
    En vara eller tjänst du köpt med ett kreditkort eller mot faktura har ett extra skydd jämfört med om du betalat kontant eller med bankkort. Kreditgivaren har ett solidariskt ansvar tillsammans med säljföretaget för fel och brister i det du har köpt. 
  • Bolån.
    Vad händer med räntan och hur och när kan jag förhandla med banken?
  • Bedrägerier.
    Vilken skyldighet har banken att ersätta en konsument som blivit utsatt för bedrägeri?
  • Fullmaktsfrågor.
    Vad är viktigt att tänka på när du ska hjälpa en anhörig med bankärenden via t.ex. fullmakt eller framtidsfullmakt.

Läs mer om Bank- och finansbyrån och Försäkringsbyrån här: