2023-03-03 Nyhet

Så minskar du risken att drabbas av bankbedrägerier

Många bedrägerier riktar sig till äldre men långt ifrån alla. Vem som helst kan ha oturen att bli kontaktad av en bedragare och lurad att signera en överföring med sitt bank-id eller lämna ut kontouppgifter till någon man tror ringer från banken.

Konsumenternas Bank- och finansbyrå pratar dagligen med konsumenter som blivit utsatta för bankbedrägerier.

- Det är framför allt äldre som blir utsatta. Bedragarna försöker ofta få dig att känna dig stressad och orolig, till exempel genom att påstå att du håller på att få ditt konto kapat eller att en stor faktura ska betalas, säger Kicki Westerståhl, chef på Konsumenternas Bank- och finansbyrå.

Bedragarna kan också utnyttja aktuella händelser i samhället för att öka sin trovärdighet.

- Just nu ska det så kallade elstödet betalas ut till många runt om i landet och då är det viktigt att komma ihåg att varken Försäkringskassan, bankerna, eller någon annan aktör kommer att kontakta dig och be dig lämna ut kontouppgifter eller logga in någonstans för att du ska få ditt elstöd, fortsätter Kicki Westerståhl.

Så gör bedragarna

Tre av de vanligaste tillvägagångssätten som bedragare använder sig av just nu är:

  • Bedragaren låtsas ringa från din egen bank. De kan till och med få det att se ut som att de ringer från bankens riktiga telefonnummer.
  • Bedragaren skickar sms till dig och låtsas vara till exempel ditt barn, syster eller någon annan närstående som har lånat en mobil och behöver hjälp att snabbt betala en räkning.
  • Bedragaren låtsas ringa från exempelvis ett inkassobolag och påstår att du har en viss skuld. Ofta låtsas bedragaren sedan koppla över samtalet till din bank.

Försöka agera så här när någon ringer dig

Det kan vara väldigt svårt att i stunden förstå att den som ringer är en bedragare. Om du blir uppringd av någon som påstår sig ringa från exempelvis banken, eller om du får ett sms från någon som ber dig föra över pengar, bör du göra följande:

  • Lägg på luren och ring upp den som sagt sig ringa dig. Om det är din bank kan du hitta bankens telefonnummer på deras webbplats.
  • Om någon har sms:at eller mejlat dig och påstått sig vara någon du känner, se till att få möjlighet att prata med personen i telefon innan du hjälper till. Allra bäst är om ni kan träffas eller ses i ett videosamtal, så att du kan försäkra dig om att det är rätt person.
  • Du ska varken signera något med bank-id, klicka på länkar eller uppge koder på uppmaning av någon som ringt dig. Det är aldrig mer bråttom än att du kan lägga på och prata med någon du litar på innan du går vidare.

Om du har blivit utsatt för bedrägeri - gör så här

Om du misstänker eller vet att du har blivit utsatt för bedrägeri bör du göra följande:

  • Kontakta din bank direkt.
  • Gör en polisanmälan.
  • Prata med någon i din närhet för att få stöd. Du är också alltid välkommen att kontakta Konsumenternas Bank- och finansbyrå för vägledning.

Polisen och bankerna ger brottsförebyggande tips

Polisen håller nu på att skicka ut brottsförebyggande tips i form av vykort till cirka 1,2 miljoner hushåll i Sverige, där minst en person är över 70 år. De tillhandahåller också information och utbildningsmaterial på sin webbplats och i sociala medier.

Du hittar mer information och utbildningsmaterial på https://polisen.se/telefonbedragerier

Även bankerna, tillsammans med Svenska Bankföreningen, genomför en gemensam informationskampanj som de kallar för ”Svårlurad!” Kampanjen består bland annat av en webbplats där konsumenter och anhöriga kan lära sig mer om hur de kan undvika att bli lurade.

Se webbplatsen Svårlurad