Juristen tipsar om autogiron
Många använder autogiro för att betala sina räkningar. Låt oss reda ut hur ett autogiro fungerar och vilka rättigheter du har som konsument.
Om du har autogiro betalas dina räkningar automatiskt varje månad. Så länge allt fungerar och det finns pengar på kontot så behöver du inte fundera så mycket. Men vad är egentligen förhållandet mellan dig, företaget som ska ha betalt och banken där dina pengar finns? Och vilka rättigheter har du om något blir fel?
Vi på Konsumenternas Bank- och finansbyrå får just nu in många frågor från konsumenter om autogiron. De flesta undrar hur de ska gå till väga för att starta eller stänga av autogirot, men vissa har också problem med sitt autogiro och undrar vart de då ska vända sig. Vi på byrån svarar på autogirofrågor när konsumenterna har problem med banken. De som har problem med företaget som ska ha betalt ska i stället kontakta konsumentvägledaren i sin kommun eller Konsumentverkets vägledning Hallå konsument.
Du måste godkänna autogirot - lämna ett autogiromedgivande
Det är du som konsument som bestämmer om du vill ha ett autogiro eller inte. Det kallas för att du lämnar ett autogiromedgivande. Det kan du göra på två sätt:
- genom att anmäla det hos din bank
- genom att anmäla det till företaget som ska ha betalt.
Företaget ska informera dig i förväg om summan som ska dras
Autogiromedgivandet säger till banken att företaget får dra pengar från ditt konto men det säger ingenting om hur mycket som får dras eller hur ofta det får dras. Företaget som ska ha betalt av dig är däremot skyldiga att i förväg informera dig om hur mycket pengar som kommer att dras från ditt konto och när. Du ansvarar själv för att det finns tillräckligt mycket pengar på kontot inför dragningen.
Det finns ett undantag från kravet på information i förväg och det är när i du gör ett köp eller beställning av en vara eller tjänst. Då får du veta belopp, förfallodag och betalningssätt i samband med köpet eller beställningen.
Avtalet mellan dig och företaget styr
Avtalet mellan dig och företaget är mycket viktigt. Det är det avtalet som styr hur stor summa som får dras från ditt konto och hur du ska göra om du inte längre vill vara kund hos företaget.
Vill du sänka eller höja betalningssumman så måste du komma överens med företaget . Det är inte något du kan ställa in själv eller be banken om. Om du däremot vill avsluta ditt autogiro eller hoppa över en viss autogirobetalning helt, så kan du välja att antingen meddela företaget eller höra av dig direkt till din bank. Många banker har även lösningen att man kan ta bort och lägga till autogiro själv via internetbanken.
Om du har tagit bort ett autogiromedgivande får företaget inte längre dra pengar automatiskt från ditt konto. Däremot är det viktigt att komma ihåg att du fortfarande kan vara betalningsskyldig gentemot företaget och i så fall kommer företaget kräva att få betalt på annat sätt.
Om något blir fel kan du få ersättning från banken
En autogirobetalning som redan har dragits går inte att stoppa. Däremot kan du kräva pengar tillbaka av banken om något av följande har hänt:
- Autogirodragningen har gjorts utan ditt medgivande.
Om du aldrig har gett något medgivande från början, eller om du hade dragit tillbaka ditt medgivande före dragningen, så ska du begära ersättning från banken. - Autogirodragningen hade ditt medgivande men beloppet som drogs var för högt.
Om beloppet som drogs var större än du hade förväntat dig och du inte hade fått information i förväg om beloppets storlek, så har du rätt att få pengar tillbaka. Du kan begära återbetalning från banken inom åtta veckor från betalningsdagen.
Mina tre tips till dig som vill använda autogiro
- Läs alltid avtalet noga. Både avtalet med företaget som ska ta betalt av dig och själva autogiromedgivandet. Fråga om det är något du inte förstår - innan du skriver på.
- Kolla alltid att du har fått information om varje dragning i förväg. Informationen kan till exempel se ut som en faktura som kommer på posten, eller vara ett digitalt meddelande.
- Om du avslutar din kundrelation med ett företag, till exempel säger upp ditt gymkort eller avslutar ditt telefonabonnemang, dubbelkolla alltid med banken att autogiromedgivandet också blir återkallat.
Ett företag som anser att de har rätt att få betalt av dig får skicka ett betalningskrav till dig, men de får aldrig starta upp ett autogiro som du har återkallat, innan du själv godkänner det.
Om Edith
Jag heter Edith Grundin och är jurist på Konsumenternas Bank- och finansbyrå. I mina blogginlägg försöker jag skriva om viktiga frågor på ett lättförståeligt sätt och samtidigt dela med mig av mina egna reflektioner och observationer. På fritiden är jag helst med min familj och gärna utomhus!