Fem tips när du ska välja försäkring
Om du hittar låt säga en hemförsäkring som kostar mycket mindre än den du har, är det bara att hoppa på erbjudandet eller ska du vara skeptisk? Vi tipsar om vad man ska tänka på när man väljer försäkring och vi svarar självklart också på frågor.
I vår vägledning brukar vi säga att man, om man gör det riktigt enkelt, bör titta på innehåll, pris och kundnöjdhet när man väljer en försäkring. Och att det alltid är viktigt att ta reda på vem som står bakom försäkringen.
1. Innehållet i försäkringen
Att veta vad man köper är superviktigt. Det är en myt att alla försäkringar är lika och även hos samma bolag kan man hitta både bra och mindre bra produkter. Använd gärna våra jämförelser för att se skillnaderna.
- På konsumenternas.se finns poängjämförelser för hem-, villa-, bil-, barn- och hundförsäkringar. De kan användas för att jämföra försäkringarna med varandra, men också för att se om de har ett tillräckligt innehåll. Skillnaderna i innehåll och produkter framkommer inte alls på samma sätt om man använder andra populära jämförelsesajter, som oftast fokuserar på pris.
- Försäkringsbolagen säljer ofta flera olika produkter, t.ex. en innehållsrik produkt som kan heta Stor, Large, Plus, och en basprodukt, Till basprodukter kan du själv göra olika tillägg. När du jämför försäkringar måste du jämföra samma typ av produkt hos olika bolag.
2. Priset på försäkringen
Priserna kan variera stort. Det finns oftast inget "standardpris" för en bilförsäkring eller hemförsäkring. Däremot visar vi priser på barnförsäkringar, gravidförsäkringar och sjuk- och olycksfallsförsäkringar.
- Skillnader i pris behöver inte alltid bero på ett sämre innehåll. Prissättningen är fri och olika bolag tar hänsyn till olika faktorer. Att ett nytt bolag riktar in sig mot en målgrupp, och erbjuder lägre pris, är inte konstigt i sig.
- En del av ett lågt pris kan vara tillfälligt. Många bolag har ger rabatter till nya kunder under första året. År därpå höjs priset.
- Prisjämförelsesajter visar sällan hela marknaden, varken när det gäller bolag eller bolagens olika produkter. En försäkring som inte finns i prisjämförelsesajterna kan vara billigare.
3. Kundnöjdhet
Även kundnöjdhet är viktigt, men tyvärr finns det oftast bara uppgifter för stora bolag.
- För stora bolag finns mätningar från Svenskt kvalitetsindex (SKI), som vi redovisar i våra jämförelser – när du väljer Jämför villkor.
- Vissa bolag, som Svedea, gör egna mätningar och redovisar resultat efter skada vilket är bra.
- Andra mätningar finns, t.ex. Reco och Trustpilot. SKI kontaktar dock personer slumpmässigt, medan resultatet för andra sidor eventuellt kan bero på hur bolag jobbar med den kanalen, och vilken typ av kunder som hamnar där (även om resultaten så klart har ett värde).
- Man kan alltid själv prova sin egen kundnöjdhet. Ta kontakt med ett bolag du är osäker på för att se hur den kontakten fungerar och vilka svar du får (även om hanteringen vid skada är viktigast).
4. Vem står bakom försäkringen?
Undersök vem som är försäkringsgivare, dvs den som garanterar innehållet, står bakom försäkringen och är den du ingår avtal med. Vissa försäkringar säljs med ett visst namn eller varumärke medan den som står bakom avtalet är en annan. Man ska lita på alla inblandade parter, särskilt försäkringsgivaren. Och det är självklart viktigt att försäkringsgivaren har tillstånd hos Finansinspektionen.
5. Kontakta oss för råd!
Är det svårt, vill du ha tips och råd? Kontakta oss på 0200 – 22 58 00 vardagar mellan 9 och 12 eller mejla så ska vi försöka hjälpa dig vidare i ditt val.
Om Gustav
Hej och kul att du hittat till bloggen! Jag heter Gustav Jonsson, och är jurist och pensionsexpert på Konsumenternas Försäkringsbyrå. Genom bloggandet hoppas jag kunna dela med mig av personliga reflektioner och nyttiga tankar kring allt inom försäkring. Privat lever jag ett ganska stillsamt liv. Stora intressen, förutom försäkring, är ekonomi, musik och sport.