2021-09-17 Blogg

Blogg: Att sätta in pengar i insättningsautomat

Det mest lästa inlägget i bloggen sedan 2016 handlar om att sätta in kontanter i bankomater med insättningsfunktion - mer aktuellt än någonsin 2021 när få banker hanterar kontanter.

Bankomat med insättningsfunktion

I januari 2016 skrev jag ett blogginlägg om att sätta in kontanter i en insättningsautomat. Det blev glädjande nog det mest lästa inlägget på hela bloggen. Jag måste erkänna att det fortfarande förvånar mig men det visar att det inte alltid är lätt att förutspå vilken information som konsumenter söker. Eftersom vi gjort bloggen till en del av nyhetsflödet på konsumenternas.se så tänkte jag att det var dags med en liten uppdatering. 

Bilden kommer från www.bankomat.se Bankomat AB

Kontanter över

När jag skrev förra blogginlägget hade jag lite pengar över från semestern som jag ville sätta in. Det har jag sällan numera eftersom de flesta, liksom min senaste semester, helt betalades med kort. Faktum är att jag använder väldigt lite kontanter i min vardag. De gånger jag får kontanter över är det oftast i samband med att jag får ersättning för utlägg jag gjort för en äldre släkting. Men det är viktigt att komma ihåg att många fortfarande är helt beroende av kontanthantering och att digitala betalningar inte är ett alternativ för alla.  

Mycket få bankkontor har kontanthantering

Det är väldigt ovanligt att bankkontor fortfarande har kontanthantering. Vissa banker som även är aktiva inom, eller samarbetar med, dagligvaruhandeln kan visserligen erbjuda en begränsad manuell kontanthantering i butiken. Annars är man i stort helt hänvisad till uttags- och insättningsautomater om man vill använda kontanter i vardagen. Så när jag skrev inlägget 2016 var insättningsautomaten ett nytt intressant alternativ, men idag är det nästan det enda alternativet som återstår.

Ganska smidigt att använda en insättningsautomat

Så här använder du en insättningsautomat: Du börjar med att föra in kortet och slå sin kod precis som vid uttag. Därefter trycker du på en knapp där det står Sedelinsättning och därefter på en knapp där du anger vilket konto du vill ha pengarna insatta på. Sedan får du möjlighet att skriva ett meddelande som ska stå på insättningen. Efter det ska du skriva in beloppet som du vill sätta in. Slutligen öppnas en lucka där du ska lägga pengarna. Sedan räknar maskinen dem. Det har hänt mig att vissa sedlar bedömts som ogiltiga och inte gått att sätta in. Då tog jag ut dem och tryckte på en knapp som sa att jag ville fortsätta sätta in sedlar. Därefter strök jag ut sedlarna lite med händerna och försökte igen. Då accepterade automaten pengarna, jag fick besked och senare ett kvitto på att hela beloppet var insatt på mitt konto. Omedelbart kontrollerade jag via min mobilbank och såg att insättningen redan var noterad. Alla banker kanske inte visar insättningen med en gång men min gjorde det.

En manual från bankomat AB

Bankomat AB har också numera sammanställt en manual om hur man sätter in pengar och den hittar du här: Manual för insättning.

Maxbelopp och andra begränsningar

Automaten kan max hantera 100 sedlar åt gången och du kan inte sätta in mynt eller utländska sedlar.  Det är din bank som beslutar om hur mycket pengar du får sätta in och det varierar mellan olika banker.

I skrivande stund har storbankerna följande begränsningar

  • Swedbank: 10 000 kr under en 7 dagars period
  • Nordea: 15 000 kr under en 30 dagars period
  • Handelsbanken: 15 000 kr under en 30 dagars period
  • SEB: 20 000 kr under en 30 dagars period

Utöver dessa begräsningar kan en bank besluta om ytterligare begräsningar i ett enskilt fall, om det skulle vara motiverat utifrån penningtvättslagen.

Reklamation

Om något blir fel ska du kontakta din egen bank. Du ska alltså inte vända dig till Bankomat AB eller den bank som bankomaten står i (eller vid). Tänk på att det inte är hos alla banker som insättningen syns direkt. Kolla med din bank om hur de gör eller om du har andra frågor.

Det finns 316 insättningsautomater i Sverige

Det finns enligt uppgift för närvarande 316 insättningsautomater i Sverige. I dagsläget är det kunder till Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SEB och Swedbank/Sparbankerna som har tillgång till insättningstjänsten. För att kunna sätta in pengar måste du även ha ett Visa- eller Mastercard-kort från någon av de bankerna. Det innebär att kunder som av olika anledningar inte får bankkort inte kan sätta in kontanter i insättningsautomaterna.

Inte många klagomål

Av de knappt 3 400 klagomål som Konsumenternas bank- och finansbyrå fick in 2020 så handlar ett fåtal av dem om problem med insättningsautomater. Alltså inte något större problemområde. De som vi får handlar om att konsumenter anser att de inte fått korrekt summa insatt på kontot. Något klagomål handlar om att en konsument som använt automaterna ganska ofta fick sina möjligheter begränsade på grund av penningtvättslagen.

Sammanfattning

Själv har jag inte upplevt några problem med att sätta in pengar i en insättningsautomat, förutom att det hänt att maskinen initialt inte ville acceptera alla sedlar. Antalet klagomål tyder inte heller på några större tekniska bekymmer med insättningsautomater. När man läser i media om insättningsautomater verkar de mest väcka känslor. Till exempel att de är för få, eller är ur funktion. Själv kommer jag absolut att använda insättningsautomat igen om jag har för mycket kontanter på mig. För det är ett smidigt sätt att få in dem på kontot igen. 


Fredrik NordquistFredrik Nordquist är en 53-årig jurist på Konsumenternas Bank- och finansbyrå med examen från bland annat University of Strathclyde i Glasgow. Har stort intresse för privatekonomi och då främst för betaltjänster och sparande. Vill framför allt väcka intresse för vardagsfrågor som påverkar konsumentens plånbok och tillgång till finansiella tjänster.