Ha koll på din digitala post
Papperspost, digitala brevlådor och Mina sidor. Var finns mina försäkringsdokument och vad ska jag tänka på?
Samhället blir allt mer digitaliserat. Företag och myndigheter skickar i mindre omfattning papperspost till kunder och medborgare. Istället blir du ofta erbjuden att få post via en digital brevlåda eller genom att logga in på Mina sidor på olika webbplatser.
Hos försäkringsbolagen behöver du ofta att logga in på Mina sidor för att se försäkringar, försäkringsbrev, betalningar och dina skador. Men det kan samtidigt hända att en del handlingar skickas med post, till exempel av juridiska skäl.
- Det finns många positiva sidor med att kommunicera digitalt. Det kan vara snabbt, säkert och mer miljövänligt. Men vi ser tyvärr också att konsumenter riskerar att missa viktig information om sina försäkringar och skador. Vi har sett exempel på att försäkringar till och med har sagts upp utan att konsumenter har uppmärksammat detta, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef på Konsumenternas Försäkringsbyrå.
Att tänka på
- Se till att du lämnar en korrekt e-postadress till ditt försäkringsbolag.
- Glöm inte att bevaka din inkorg i mejlen och logga gärna in på Mina sidor.
- Om du inte har tillgång till internet eller Bank-id , kontakta ditt försäkringsbolag. De hjälper dig.
- Det är oerhört viktigt att försäkringsbolagen är tydliga med hur de kommunicerar med sina kunder. Konsumenter ska lätt kunna hitta viktiga handlingar. De ska kunna följa sina försäkringsärenden och inte behöva oroa sig för att deras fakturor hamnar på vift och inte betalas i tid, avslutar Anna-Karin Baltzari Danfors.