Obs! Telefonvägledningen stängd den 26 och 27 maj

Under Kristi Himmelsfärdshelgen är vår telefonvägledning stängd. Du kan i stället mejla oss eller återkomma måndagen den 30 maj.

2021-04-12 Blogg

Gratis telefonförsäkring kan bli en ”abonnemangsfälla”

När du köper en ny mobil erbjuds du ofta en prova på-försäkring. Säger du ja får du en gratis försäkring i cirka tre månader. Därefter övergår den till att bli en betalförsäkring. Det ses som en bra service men det gäller att se upp. Du betalar via telefonräkningen och det är lätt att betala för något du glömt bort.

Prova på blir lätt glömma bort

Vem vill inte ha en gratis försäkring till sin splitternya telefon? Intresset är ju högt när man sitter med den orepade och perfekta mobilen i sin hand. Tre månader är tillräckligt länge för att erbjudandet ska vara förmånligt att utnyttja, samtidigt menar jag att det är tillräckligt länge för att glömma bort förutsättningarna.

Att lägga in en påminnelse om något som ska ske inom en vecka är lätt fixat, men just längre tidsfrister är lätta att glömma bort. Och du får inte någon särskild hjälp från den som sålt försäkringen. Ett problem är till exempel att du oftast inte får en separat faktura för försäkringen utan att den kommer som en rad på en sammanlagd telefonfaktura. Så när betalningen går via autogiro eller att du bara betalar telefonfakturan, tänker du troligtvis ”där var telefonräkningen…” Om du inte särskilt går in och tittar så märker du nog inte att det också var en försäkringspremie där. För du har inte fått någon påminnelse.

Om inte ditt minne, dina påminnelserutiner, eller noggrannhet i att läsa fakturor är på topp är risken uppenbar att du kommer att betala för något du glömt bort. Och om du inte vet att du betalar för försäkringen kommer du så klart inte heller att anmäla en eventuell skada till den.

Behöver du vara dubbelförsäkrad?

En särskild telefonförsäkring är bättre än det skydd för elektronik som finns i alla hemförsäkringar. Men hur mycket bättre, är frågan? Har du allrisk i din hemförsäkring räcker det ganska långt. En telefonförsäkring kommer att innebära lägre självrisk och bättre avskrivningsregler, men samma skada kan många gånger täckas av hemförsäkringen (när du har allrisk), om än med sämre ersättning.

Strider hanteringen mot lagen?

Vad vi på Konsumenternas Försäkringsbyrå vet så är problemet är att du inte kan säga upp telefonförsäkringen för framtiden utan att också gå miste om de första tre månadernas gratis försäkringsskydd. Säger du upp försäkringen dag 1 kommer den enligt försäkringsbolaget också sluta dag 1. Men man borde kunna säga ”jag tackar ja till tre månader, men vill inte ha en betalförsäkring efter det”. Det har faktiskt stöd i FAL, försäkringsavtalslagen 3 kapitel, 6 §:

”Om inte annat anges, får uppsägningen verkan dagen efter den dag då den kom fram till försäkringsbolaget. Försäkringen kan också sägas upp med verkan från och med en viss dag i framtiden.”

En ordagrann tolkning av den sista meningen i lagen innebär att man redan från början ska kunna avtala om att gratisförsäkringen sägs upp om tre månader. Men vår bild är att försäkringsbolagen inte accepterar det eller åtminstone inte har smidiga rutiner för det.

Slutsatsen från oss är ändå att du ska kunna säga ja till gratisförsäkringen, men nej till betalförsäkringen, redan från början. Här uppmanar vi konsumenter att stå på sig och vid problem höra av sig till oss.

 

Om Gustav

Hej och kul att du hittat till bloggen! Jag heter Gustav Jonsson och är jurist och pensionsexpert på Konsumenternas Försäkringsbyrå. Genom bloggandet hoppas jag kunna dela med mig av personliga reflektioner och nyttiga tankar kring allt inom försäkring. Privat lever jag ett ganska stillsamt liv. Stora intressen, förutom försäkring, är ekonomi, musik och sport.