Varning för bedrägeri!

Vi ringer aldrig upp dig om inte du ringt först! Just nu ser det ut som att vi ringer upp konsumenter från nummer som slutar på 22 58 00, Men det är bedragare som använder vårt nummer via s k spoofing. Läs mer här.

2021-02-15 Blogg

Automatiskt 10 000 kr i kredit för att jag köpte en plastpåse för 5 kr

För en tid sedan skulle jag köpa ett par varma överdragsbyxor på en av våra större affärskedjor för sportkläder. Om du är medlem får du 25% rabatt, sade kassören. Vill du bli det? Det låter toppen sade jag och höll fram mitt kontokort. 

Nej, nej sade kassören. Som medlem får du en faktura, som du kan betala direkt i appen som du laddar ner … Nej, nej sade jag. För då lägger ni väl upp ett konto och så? Ja, visst säger kassören glatt. Och du får lång betalningsfrist och automatiskt 10 000 kr i kredit som du kan utnyttja!

Kan påverka kreditvärdigheten

Nu råkar jag veta att det inte finns någonting som heter ”a free lunch” när det gäller konton och krediter. De bör man inte skaffa hur som helst eftersom det till exempel tas en kreditupplysning varje gång och kan påverka ens totala kreditvärdighet om man ska ta andra lån. Ett par kreditkort och ett par butiksköp mot faktura så kan du lätt vara uppe i en total beviljad kredit på 50 000 – 100 000 kr.

Fel belopp plussar på krediträntan

På fakturan från ett kontoköp tillkommer normalt en aviavgift och är man dessutom lite oförsiktig och inte betalar hela beloppet när fakturan kommer, utan det delbelopp som ofta är framhävt, resulterar det i att man utnyttjar krediten och får betala kreditränta på beloppet, som kan vara ganska hög. På det här kontot var den effektiva räntan 20,9%.

Ofrivillig kredit

Kassören avbröt min ”kontoansökan” där i kassan och jag betalade i stället byxorna med mitt kontokort. Döm om min förvåning när det ändå häromdagen damp ner en faktura från den kreditgivare som stod bakom sportaffärens konto! 

Fakturan redovisade snällt och fint dels kostnaden för byxorna, dels den avdragna kostnaden, eftersom jag ju redan betalt dem med kontokortet. Det som var kvar på fakturan var kostnaden för den plastpåse som jag burit hem byxorna i – på 5 kr.

Det här är inget inlägg i debatten om plastpåseskattens miljöpåverkan utan bara ett konstaterande att kassören som glömde att lägga in kostnaden även för plastpåsen i kontokortsköpet gjorde så att jag ändå har ett konto med 9 995 kr kvar att utnyttja.

Det är på sätt och vis skrattretande att jag fick ett konto med 10 000 kr i kreditutrymme för att jag (ofrivilligt) köpte en plastpåse för fem. Men den situation jag inte ville hamna i har ändå uppstått. Och inte är det kristallklart hur man säger upp kontot, heller. Mailadressen på fakturan var felaktig. Men jag vet hur man letar upp dem på nätet. Jag betalar plastpåsen och säger upp kontot i morgon. 

Eva Solum Bernzelius

 

Om Eva

Hej och kul att du hittat till bloggen! Jag heter Eva Solum är kommunikationsansvarig på både Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå. Då och då hoppar jag in i bloggandet för att dela med mig av personliga reflektioner med koppling till våra verksamheter. Privat lever jag ett ganska stillsamt liv med vuxna söner och många, många hyllmeter böcker.