Varning för bedrägeri!

Vi ringer aldrig upp dig om inte du ringt först! Just nu ser det ut som att vi ringer upp konsumenter från nummer som slutar på 22 58 00, Men det är bedragare som använder vårt nummer via s k spoofing. Läs mer här.

2020-11-25 Nyhet

Bli inte lurad på Black Friday!

På fredag är det dags för Black Friday, USAs största shoppingdag som numera även marknadsförs i Sverige. På grund av Coronapandemin kommer en stor del av handeln att ske på nätet . Läs våra tips om hur du undviker att bli lurad vid köp på internet.

Att handla på nätet ställer större krav på dig som konsument. Du måste vara  uppmärksam på vem du handlar från och se till att genomföra köpet så att du undviker bedragare. De är många gånger skickliga i sina försök att komma över kortuppgifter eller att manipulera dig till att felaktigt signera avtal och transaktioner med Bank-ID.

Med anledning av riskerna vid köp på internet  har polisen publicerat ett antal tips för hur du ska skydda dig under Black Friday. Det du ska tänka på är följande:

  • Tacka nej till att låta webbsidan eller appen spara person- och kortuppgifter.
  • Om det är möjligt, skaffa dig ett särskilt kort för internetköp. Eller se till att du själv ställer in hur kortet får användas för köp på internet och utanför Sverige.
  • Kontrollera kontaktuppgifterna till webbutiken och vilka betalningssätt de erbjuder. Använder du kort så är det bra att se till att du kan verifiera köpet i två steg, till exempel genom att använda ”Verified by Visa” eller ”Mastercard Secure Code” som innebär så kallad tvåstegsverifiering och ökar säkerheten i betallösningar.
  • Tänk på att du också kan handla på faktura.
  • Bedöm webbutiken du vill handla i genom att till exempel söka efter omdömen och varningar på nätet. Hur rimliga är butikens erbjudanden? Om något verkar för bra för att vara sant så är det ofta det.

- Trots ny lagstiftning och teknik som syftar till att du som konsument ska ha ett bra skydd, så får vi fortfarande in många klagomål som handlar om obehöriga transaktioner, säger Kicki Westerståhl, chef på Konsumenternas Bank- och finansbyrå. I och med att kontanterna minskar i samhället riktar tjuvarna in sig mer och mer på att komma över pengar digitalt, och deras metoder blir  hela tiden "bättre", konstaterar Kicki Westerståhl.

Läs mer om säkerhet på nätet

I Sverige har Stöldskyddsföreningen skapat en digital samlingsplats för säkerhet online. Sidan kallas Säkerhetskollen.  Även Europol har publicerat råd och tips hur man kan undvika att råka ut för bedrägerier.

Råkat ut för bedrägeri?

Om du redan råkat ut för ett kortbedrägeri eller en obehörig transaktion så har Konsumenternas Bank- och finansbyrå tagit fram en guide om dina rättigheter och med praktisk information om hur du går till väga för att försöka få tillbaka dina pengar.