2019-09-30 Nyhet

Konsumenternas Försäkringsbyrå börjar se problemen med att resenärer gör digitala läkarbesök

Om du blir sjuk eller skadad när du är på resa kan det kännas lockande att välja att "gå till webbdoktorn" i stället för till en fysisk läkare. Men då är risken stor att du blir utan ersättning från din reseförsäkring.

De flesta försäkringsbolag kräver att du ska besöka en läkare på plats på resmålet om du ska få ersättning för sjukdom och skador. För att få ersättning för en avbokad resa behöver du också ha träffat en fysisk läkare.

Generellt accepterar försäkringsbolagen för närvarande inte intyg från en digital läkarkontakt via en app- eller webblösning. 

- Vi börjar nu se effekten av att konsumenter allt oftare använder sig av appläkarna, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef för Konsumenternas Försäkringsbyrå. Vi får allt fler samtal från konsumenter som fått avslag på sin begäran om ersättning för till exempel vårdkostnader och förstörda semesterdagar.

- Vi tycker att också de digitala läkarbolagen har ett ansvar att informera sina patienter om att det ofta krävs att patienten går till en fysisk läkare för att de ska få ersättning från sin försäkring. Vi har kontaktat ett flertal digitala läkarbolag och e-hälsoläkarnas intresseförening och uppmanat dem till det, betonar Anna-Karin Baltzari Danfors.

Konsumenternas Försäkringsbyrå för en kontinuerlig dialog med försäkringsbranschen, Konsumentverket och Finansinspektionen om hur försäkringsbolagen kan ta höjd för det här nya fenomenet.