2020-04-03

Bank- och finanspodden – om rätten att få ett bankkonto

Nu finns ett nytt avsnitt i Bank- och finanspodden. I det här avsnittet pratar vi om de regler som ger en konsument rätt att få ett bankkonto. En rättighet med vissa undantag.

Att ha ett bankkonto är idag en nödvändighet. Och att kunna betala räkningar via internetbank, skicka pengar via Swish och betala med kort i butikerna är för de flesta en självklarhet.

- Det är faktiskt en rättighet för konsumenter att få ett konto med tillhörande betaltjänster. Men rätten är inte ovillkorlig. I det här poddavsnittet reder vi ut vad som gäller, säger Fredrik Pettersson, jurist på Konsumenternas Bank- och finansbyrå.

För att erbjuda en konsument ett konto måste banken först skaffa sig grundläggande kännedom om kunden. Det innebär att kunden behöver identifiera sig med till exempel en id-handling och bland annat svara på frågor om vad kontot ska användas till och varifrån pengarna kommer.

- Andra frågor som vi tar upp i poddavsnittet är om man måste ha svenskt personnummer för att få konto och om man har rätt att få ett konto trots betalningsanmärkningar, säger Eva Lindström, också jurist på Konsumenternas Bank- och finansbyrå.

Lyssna på Bank- och finanspodden om Rätten att få bankkonto.


Läs mer om Rätt till betalkonto

 

Informationsansvarig
Konsumenternas Bank- och finansbyrå