2021-01-20 Nyhet

Krävs det ombud för att få ersättning från försäkringsbolagen?

Konsumenter ska inte behöva ta hjälp av ett ombud för att hantera en försäkringsfråga. Konsumenternas Försäkringsbyrå tipsar om hur du får koll på dina försäkringar och vad du ska tänka på om du drabbas av en skada.  

Försäkringar kan vara krångliga och många missar den ersättning som de har rätt till efter en olycka. Det menar vissa aktörer som erbjuder tjänster för att hjälpa konsumenter att få ut sin ersättning från försäkringsbolag efter en skada. Men är det så svårt? 

-  De allra flesta konsumenter klarar att själva kontakta sitt försäkringsbolag för att få ut den ersättning de har rätt till. Försäkringsbolagen är skyldiga att utreda din skada och de ska vara aktiva i sin skadereglering. Om du är missnöjd så finns det flera både kostnadsfria och enkla sätt att begära omprövning av ett beslut, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Konsumenternas Försäkringsbyrå tipsar också om följande:

  • Ha koll på vilka försäkringar du har. Förutom de försäkringar som du själv har tecknat så kan du vara försäkrad genom din arbetsgivare, skolan och via någon organisation som du är medlem i.
  • Anmäl din skada så fort som möjligt. Ibland kan du få ersättning från flera olika försäkringar.
  • Skicka in de dokument som försäkringsbolaget ber om.
  • Begär att ditt ärende omprövas om du inte är nöjd med beslutet.

 - Det är förstås upp till varje konsument att bedöma om de vill köpa en tjänst för att få hjälp med sina försäkringar. Men mitt tips är att försöka på egen hand. Det behöver inte vara krångligt och det finns kostnadsfri hjälp att få om du stöter på problem.

Lyssna även på radioinslaget ”Kritik mot Insurello – dyrt och onödigt” i Plånboken den 15 januari, där Anna-Karin Baltzari Danfors medverkar. 

Läs mer

Vilka försäkringar har jag?

Klaga i ett försäkringsärende

Blogginlägg: Hur klagar man på ett försäkringsbolag?