2024-01-18 Nyhet

Konsumenter behöver inget ombud för att hantera sitt försäkringsärende

Behöver man anlita ett ombud för att få rätt ersättning från sin försäkring? Finns det dolda försäkringar man inte känner till att man kan få ersättning från? Det var några av de frågor som ställdes i radioprogrammet Plånboken den 17 januari.

 Jenny Sparring, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå, medverkade i programmet och förklarar vad som gäller.

-  De allra flesta konsumenter klarar att själva kontakta sitt försäkringsbolag för att få ut den ersättning de har rätt till. Försäkringsbolagen är skyldiga att utreda din skada och de ska vara aktiva i sin skadereglering. Om du är missnöjd så finns det flera sätt att begära omprövning av ett beslut. De är både kostnadsfria och enkla, säger Jenny Sparring.

Numera finns det flera olika företag som erbjuder sig att ta hand om kontakten med försäkringsbolag och begära ersättning åt den som är skadedrabbad. De tar betalt för sina tjänster och många konsumenter är missnöjda med ombuden och tycker att det tar lång tid. De hör av sig till Konsumenternas Försäkringsbyrå och undrar vad de egentligen betalar för.

- Det är förstås upp till varje konsument att bedöma om man vill köpa en tjänst för att få hjälp med sina försäkringar. Men mitt tips är att försöka på egen hand. Det behöver inte vara krångligt och det finns kostnadsfri hjälp att få om du stöter på problem, avslutar Jenny Sparring

Här kan du lyssna på radioinslaget ”Kunder kritiska mot Insurello: Otroligt jobbig process".

Sändes i Plånboken den 17 januari 2024.