Verksamhetsberättelse 2022: Välj rätt försäkringar i oroliga tider
Säg inte upp nödvändiga försäkringar, inte ens i sämre tider. Det menar Konsumenternas Försäkringsbyrå som under 2022 hade kontakt med över 10 000 konsumenter. Läs mer i vår verksamhetsberättelse som publiceras idag.
Osäkerhet i omvärlden och ett pressat ekonomiskt läge skapar oro hos många konsumenter. Försäkringsbyrån har kontaktats av konsumenter som undrar om de verkligen behöver en hemförsäkring och föräldrar som överväger att säga upp sina barnförsäkringar.
- Det är sunt att hushållen ser över sina utgifter när kostnaderna stiger men det gäller att fokusera på rätt försäkringar och undvika att vara dubbelförsäkrad. En del försäkringar är helt nödvändiga, inte minst hemförsäkringar, konstaterar Anna-Karin Baltzari Danfors, chef för Konsumenternas Försäkringsbyrå.
Under 2022 har många konsumenter rapporterat om stora premiehöjningar för vissa försäkringar. Det är inte ovanligt att lojala kunder får betala högre premier än nya kunder. Det finns då risk för att konsumenter väljer att säga upp sin försäkring eller att byta försäkringsbolag. Det kan bli problematisk, inte minst när det gäller personförsäkringar och djurförsäkringar där gamla skador inte ersätts av den nya försäkringen.
Försäkringsbyrån har också noterat att fler konsumenter väljer att anlita företag som mot ersättning företräder dem i kontakter med försäkringsbolagen.
- Det är en oroande utveckling att ersättningen som är avsedd till den drabbade äts upp av kostnader för ombud. Försäkringsbolagen behöver bli tydligare i sin kommunikation, så att konsumenter känner sig trygga med att de kan få den ersättning som de är berättigade till.
I december utsåg tidningen Privata Affärer konsumenternas.se till ”Årets jämförare”. Webbplatsen drivs i samarbete med Konsumenternas Bank- och finansbyrå.
Under våren kommer Försäkringsbyrån att presentera en jämförelse av livförsäkringar, en jämförelse om hållbarhet inom boende och en förbättrad jämförelse av hundförsäkringar.
- Det är mycket glädjande att våra jämförelser uppmärksammas och prisas. Vi fortsätter att utveckla våra verktyg och att ge oberoende vägledning - alltid med konsumenterna i fokus, avslutar Anna-Karin Baltzari Danfors.
Läs Verksamhetsberättelsen för Konsumenternas Försäkringsbyrå 2022