2022-07-01 Nyhet

Vilken bilförsäkring är bäst?

Vår oberoende jämförelse av bilförsäkringar är nu uppdaterad. Det har skett förändringar i topplaceringarna efter att det har kommit nya försäkringsvillkor.

- Många jämför bara priset när de väljer bilförsäkring. Men det är bra att känna till vad man får för pengarna. Vi rekommenderar därför att man gör en samlad bedömning av innehåll, pris och kundnöjdhet, säger Helen Bernerfalk, jurist och expert på motorförsäkring på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

I vår jämförelse av bilförsäkringar bedömer vi innehållet genom en poängsättning, från 1 -5 poäng. Du kan också jämföra hur nöjda kunderna är med försäkringsbolagen. Informationen hämtas från Svenskt kvalitetsindex årliga undersökningar. Du kan även läsa om hur försäkringsbolagen arbetar med hållbarhet.

Nytt resultat från den 1 juli

Försäkringsbolagens poäng varierar från 3,6 till 4,7 poäng för helförsäkring. De försäkringsbolag som placerar sig i toppen när det gäller de mest omfattande försäkringarna, så kallade stor- och tilläggsprodukterär följande:

  • Folksam och Trygg Hansa (4,7 poäng)
  • If (4,6 poäng)
  • Paydrive och Swedbank/Tre Kronor (4,5 poäng)

För helförsäkring bland grundprodukter placerar sig bolagen så här:

  • Folksam, ICA, Paydrive, Watercircles (4,1 poäng)
  • Trygg-Hansa (4,0 poäng)
  • Gjensidige, Länsförsäkringar, Svedea, Swedbank/Trekronor, Volvia (3,9 poäng)

Varför får vissa bolag höga poäng?

Den enkla förklaringen är att försäkringsbolag med höga poäng genomgående har ett bra innehåll. Några viktiga delar som vi jämför och där skillnaderna är stora mellan grund- och storprodukter är till exempel:

  • hur länge ersättning för maskinskada gäller,
  • om feltankning, nyckelförlust och kupéskada ingår (allrisk),
  • hur många dagar kan man få hyrbil,
  • den högsta ersättningen för rättsskydd,
  • självrisknivåer.

Här finns hela jämförelsen av bilförsäkringar