Blogg: Problem med hantverkare - Vad kan du och försäkringsbolaget göra?
Är du missnöjd med en renovering efter en skada? Ta reda på om du eller försäkringsbolaget är beställare av arbetet. Och tveka inte att ta hjälp av försäkringsbolaget.
En hel del konsumenter som kontaktar oss är missnöjda med hur deras bostad reparerats efter en skada. De undrar vad de ska göra.
Mitt råd är att reda på vem som är beställare av arbetet. Försök också att få försäkringsbolaget att hjälpa till, även om huvudansvaret troligen ligger på hantverkaren snarare än försäkringsbolaget.
1. Ta reda på om du är beställare för arbetet
Börja med att ta reda på vem som är beställare för arbetet. Den som beställt ett arbete är den som ska klaga på ett dåligt utförande. I de allra flesta fall menar försäkringsbolagen att du är beställare. Och det gäller oavsett om försäkringsbolagen har anvisat dig till en viss hantverkare eller inte. Vad som gäller brukar stå i de fullständiga försäkringsvillkoren (sök på ordet beställare).
Att bolagen anvisar dig till en viss hantverkare kan kanske verka konstigt och det finns (såklart) kommersiella samarbeten bakom detta. Men det har även fördelar för dig som konsument eftersom priserna kan hållas nere och försäkringsbolagen lättare kan kontrollera kvaliteten. Det kan också vara svårt att få tag i en hantverkare på egen hand.
Om du menar att försäkringsbolaget faktiskt har agerat som beställare kan du påtala det, men det är tveksamt om det är fördelaktigt för dig. Det finns en stor poäng med att det är en konsument som är beställare, då gäller konsumenttjänstlagen.
2. Undersök om försäkringsbolaget kan hjälpa till
Oavsett om försäkringsbolaget anser sig vara beställare eller inte så kan du försöka att få hjälp av bolaget. Det är värt ett försök. I bästa fall kan försäkringsbolaget "sätta press" på hantverkaren. Här är tre exempel.
- Om försäkringsbolaget anvisat dig till en särskild firma så lyssnar kanske firman mer på ett klagomål från en samarbetspartner än från en enskild kund.
- Normalt får hantverkarna en stor del av sin ersättning från försäkringsbolaget för reparationerna (kostnaden delas ju mellan dig och försäkringsbolaget, du betalar oftast din självrisk och även åldersavdrag direkt till hantverkaren). Kanske kan försäkringsbolaget hålla inne sin del av betalningen tills jobbet är ordentligt gjort.
- I sista hand kan du väcka frågan om att få gå till en annan hantverkare. Det normala är att hantverkaren själv ska åtgärda de fel de orsakat, men i undantagsfall kan en annan firma också vara ett alternativ. Det måste då godkännas av försäkringsbolaget.
3. Vad kan du kräva av hantverkaren?
Egentligen är det här inte vårt område, eftersom det blir en tvist mellan konsument och företag och inte en direkt försäkringsfråga, men jag vill ändå ge några tips.
- Du har starka rättigheter enligt konsumenttjänstlagen. Det finns en grundläggande skyldighet för hantverkare att rätta till fel och göra ett fackmannamässigt jobb.
- Glöm inte att ta upp merkostnader som du drabbats av på grund av det dåligt utförda arbetet. Om du drabbas av löneavdrag, eftersom du måste ta ledigt från jobbet, kan du även ha rätt till ersättning för inkomstförlust.
- Precis som man ska klaga rätt inom ett försäkringsbolag kan det vara värt att klaga högre upp inom hantverksfirman, t.ex. till deras chef.
Behöver du mer hjälp, kontakta Hallå Konsument eller en lokal konsumentvägledare. Du kan också läsa mer om att anlita hantverkare och problem med hantverkare på Hallå Konsuments webbplats.
Om Gustav
Hej och kul att du hittat till bloggen! Jag heter Gustav Jonsson, och är jurist och pensionsexpert på Konsumenternas Försäkringsbyrå. Genom bloggandet hoppas jag kunna dela med mig av personliga reflektioner och nyttiga tankar kring allt inom försäkring. Privat lever jag ett ganska stillsamt liv. Stora intressen, förutom försäkring, är ekonomi, musik och sport.