2020-05-19 Nyhet

Coronaviruset och resor: Kan jag avboka min resa i sommar?

Utrikesdepartementet avråder nu från resor fram till och med den 15 juli. Kan jag avboka min planerade resa och få tillbaka mina pengar? Och hur gäller min reseförsäkring?

Om du bara har bokat en flygbiljett är det flygbolagets villkor som gäller. Du behöver kontrollera vad det står i villkoren för din bokning och kontakta flygbolaget för att avboka eller omboka resan. När Utrikesdepartementet (UD) avråder från resor till resmålet ger flygbolagen ofta rätt till avbokning eller ombokning.

Om du har köpt en paketresa (charterresa) ska du kostnadsfritt få avboka din resa när UD avråder från resor. Då skyddas man av Paketreselagen.
Avbeställningsskyddet i din försäkring gäller normalt bara om du har drabbats av en akut sjukdom eller ett olycksfall före resan och kan uppvisa läkarintyg på det.

- Avbeställningsskyddet i hemförsäkringen eller bankkortet gäller tyvärr inte när du avbokar en resa på grund av att UD avråder från resa. Om du har en separat avbeställningsförsäkring så kan den eventuellt ge dig ersättning. Du bör kontakta ditt försäkringsbolag och kontrollera vad som gäller, säger Gabriella Hallberg, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Extra konsumentskydd vid kreditköp

Om du har bokat eller köpt en resa eller evenemang kan du alltså ha rätt att avboka och få pengarna tillbaka. Om flygbolaget eller researrangören inte levererar den resa du har köpt eller inte återbetalar det du har betalat, har du enligt 29§ konsumentkreditlagen rätt att ställa samma krav mot kreditgivaren som mot säljaren.

- Om du har betalat din resa med någon form av kredit som kreditkort eller faktura och har rätt att få tillbaka pengarna av säljaren, kan du vända dig till din kreditgivare/bank om säljaren inte vill återbetala det du har köpt säger Jakob Stigsson, jurist på Konsumenternas Bank- och finansbyrå.

Mer information

Läs våra frågor och svar om coronaviruset som rör bank och försäkring

Om du inte får avboka din resa eller behöver mer information kontakta Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå Konsument.

Om ditt flygbolag har gått i konkurs kan det vara möjligt att få ersättning ur resegarantin om inte researrangören ersätter dig för paketresan. Kontakta Kammarkollegiet.

Läs mer om när UD avråder från resor