Försäkringsbolagen ersätter inte avbokningar på grund av oro för coronaviruset
Försäkringsbolagen ersätter inte avbokningar på grund av oro för coronaviruset eller för att UD avråder från resor till en viss plats. Flygbolagen däremot ersätter normalt kostnader för att boka om eller boka av resor när UD avråder.
Utrikesdepartementet avråder från resor till provinsen Hubei i Kina på grund av det pågående utbrottet av coronaviruset. Om du köpt en resa dit kan du vända dig till rese- eller flygbolaget för att för ta reda på vilka möjligheter du har att avboka eller omboka din resa. Däremot ska du inte vänta dig någon ersättning från ditt försäkringsbolag.
- Om du inte har hunnit resa och vill avboka din resa så gäller tyvärr varken avbeställningsskyddet i hemförsäkringen eller bankkortet för sådana här situationer, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef på Konsumenternas Försäkringsbyrå.
Separata reseförsäkringar och reseskyddet i hemförsäkringarna ersätter avbokningar på grund av till exempel akut sjukdom eller olycksfall, däremot inte avbeställning på grund av att UD avråder från resor. De ersätter också kostnader för att att ta sig till säkrare plats om man befinner sig i området eller kostnader om man har blivit sjuk.
Om du befinner dig i drabbade områden och har frågor eller vill ha hjälp, kontakta ditt försäkringsbolag eller den larmcentral som ditt försäkringsbolag samarbetar med. Informationen finns i det resebevis som försäkringsbolagen utfärdar.
- Vi får många frågor från oroliga konsumenter som har resor inbokade till Thailand eller Kina, säger Gabriella Hallberg, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå. Enbart oro ger tyvärr ingen rätt till ersättning från försäkringsbolaget om du avbokar resan. Däremot kan du vända dig till flygbolaget.