Checklista på resan

Ska du ut och resa är det viktigt att du ser till att ha en reseförsäkring som täcker det viktigaste: sjukvård och hemtransport. Men det finns också en del annat att tänka på kring resan, till exempel att skaffa bra kontokort.

Innan du reser

Krig och oroligheter

På UDs hemsida kan du se vilka länder UD avråder från att resa till se(www.regeringen.se/uds-reseinformation/ud-avrader). UD har både en folder och en app som du kan ladda ner eller beställa på deras webbplats - UD Resklar. Där redovisas vilken hjälp du kan få från svenska ambassader och konsulat. Tänk på att om UD avråder till ett visst resmål så gäller generellt inte reseförsäkringen. 

Skaffa reseförsäkring

Har du en hemförsäkring ger den ett bra grundskydd. Reseskyddet i hemförsäkringen gäller normalt i 45 dagar. Ska du vara borta längre kan du i många fall förlänga hemförsäkringens reseskydd. Eller så köper du en separat reseförsäkring. Oavsett; tänk på att köpa din reseförsäkring innan du åker. Det är mycket svårt att köpa en försäkring när du är på resande fot och skyddet gått ut!

Ta med viktiga papper

Som EU-medborgare har du rätt till nödvändig sjukvård inom EU. Sverige har också avtal om viss sjukvård med några länder utanför EU, exempelvis Australien. Hör med Försäkringskassan vad som gäller i det land du ska resa till. Beställ kortet från Försäkringskassan: www.forsakringskassan.se, tel 020‑524 524 eller sms:a EUKORT och ditt personnummer till 71020). Kortet gäller i tre år från beställningsdatumet.

Servicekort/utlandsresekort

Ta också med det servicekort/utlandsresekort som brukar följa med hemförsäkringsavtalet. Kortet innehåller ofta ett formulär på engelska som ska fyllas i av den läkare som behandlar dig på plats om du skulle bli sjuk eller skadad.

Extra kontokort

Det kan vara bra att ta med sig fler än ett kort på resan, om ett skulle sluta fungera. Kontrollera att kortets giltighetstid inte går ut under resan. Ska du ansöka om ett nytt kort bör du göra detta cirka en månad i förväg för att vara säker på att hinna få det i tid. Jämför olika villkor i kontokorten, som avgifter och valutaväxlingspåslag vid köp och automatuttag i utlandet, på sidan Jämför kontokort.

Avbeställningsskydd

Har du ett avbeställningsskydd kan du få tillbaka resekostnaden om du skulle bli akut sjuk eller drabbas av ett olycksfall före avresan, men det krävs läkarintyg. Du kan även få ersättning för självrisken på din villa-, hem- eller bilförsäkring om en skada inträffar på ditt hem eller bil under din resa. De flesta hemförsäkringsbolag säljer tilläggsförsäkringar som kompletterar reseskyddet i hemförsäkringen. I dem ingår bland annat avbeställningsskydd. Researrangörerna brukar också sälja separata avbeställningsskydd.

Betalat med kort

Om du har betalat din resa med kort kan det ingå en försäkring med avbeställningsskydd. Kontrollera hur du ska betala din resa för att kortförsäkringen ska gälla och dessutom vilka personer den omfattar. Du kan också få ersättning till exempel för förseningar, vårdkostnader, dödsfall eller svår invaliditet.

Viktiga telefonnummer

SOS International +45 70 10 50 50 Euro-Alarm +46 770 456 919 Falck Travel Care +46 858 77 17 17 Mitt försäkringsbolag ................................. Närmaste anhörig ...................................... Spärra bankkort ......................................... Spärra mobilen ..........................................

På resan

Värdesakerna i handbagaget

Packa aldrig stöldbegärliga saker som till exempel smycken, pengar eller elektronikutrustning i det bagage som ska checkas in utan ha dem under uppsikt i handbagaget. Se också till att förvara stöldbegärliga saker väl på resmålet. Du får ingen eller nedsatt ersättning om du blir bestulen men anses ha varit oaktsam.

Förvara kontokortet väl

På samma sätt som du ska vara aktsam om annan stöldbegärlig egendom är det viktigt att du är aktsam med dina kontokort, och att du spärrar dem på en gång om du ändå skulle bli av med dem. Spärrar du ett kort genast drabbas du inte av några ekonomiska följder. Men om det har hunnit användas av någon obehörig innan du hunnit spärra det, kan du få stå för förlusten själv. Det ställs höga krav på hur du ska förvara ditt kort för att du inte ska anses ha varit "grovt oaktsam" som den juridiska termen lyder. Kortet får till exempel inte ligga kvar på hotellrummet, även om du gömmer det. Lås i stället in kortet i ett säkerhetsfack när du inte vill ha det med dig.

När du tar med dig kortet är det bästa att alltid ha det på dig eller i en väska som du har uppsikt över. Lämna aldrig kvar kortet i bilen, inte ens för en kort stund och bilen är låst. Lämna det heller inte utan uppsikt medan du packar i och ur bilen. Om du tänker sova på bussen eller tåget så ta kortet ur väskan och förvara det oåtkomligt, till exempel i en ficka. Var noga med att inte förvara koden tillsammans med kortet.

Kontokort och lite kontanter

På resor är det fortfarande en blandning av kort och kontanter som fungerar bäst. Det blir oftast billigast om du betalar med kortet eller tar ut pengar i lokal valuta. Men var noga med att använda ett kort som inte har för dyra valutaväxlingspåslag eller uttagsavgifter. Var uppmärksam på att utländska automater kan lägga på en avgift.

Det kan vara bra att ha med dig lite kontanter i lokal valuta. Det är inte säkert att taxibilar, bussar etc från flyget accepterar kort och det kanske inte finns någon bra uttagsautomat tillgänglig när du anländer.

Kontrollera uttag och betalningar regelbundet

Om ditt kort har avgiftsfria uttag i Sverige så ska samma regler gälla för uttag i Euro inom EU. För uttag i andra valutor inom EU och för uttag utanför EU gäller fri prissättning. Många banker tar ut ett valutaväxlingspåslag vid köp och automatuttag i utlandet. Påslaget brukar för svenska kort variera mellan 0 och 2 procent.

Försök att kontrollera dina uttag löpande under själva resan. Bedrägerier med kontokort blir allt vanligare. Ju tidigare du upptäcker ett obehörigt uttag desto bättre. Kontakta banken direkt om det gjorts uttag eller köp som du inte känner igen.

Hotellet reserverar pengar i förväg

Många hotell vill att du uppger ditt kortnummer när du bokar rum. Hotellet kan ha rätt att dra en avgift från ditt konto vid sen avbokning eller utebliven ankomst. Kontrollera vid bokningen vilka regler som gäller.

Vid incheckningen är det vanligt att receptionen begär att få "dra kortet". I samband med det görs en reservering på kontot som motsvarar kostnaden för rummet plus ibland ett tillägg som ska täcka kostnader för t ex minibar och room service. Det kan variera mellan 15 och 100 procent. Hotellet vill försäkra sig om att få betalt. Reservationen ska normalt upphöra i den stund du slutbetalar och checkar ut från hotellet. Under alla omständigheter ska reservationen försvinna efter ungefär tre till fem bankdagar.

Om något allvarligt inträffar

Här följer några råd om vad du ska göra om något allvarligt händer.

Ring larmcentralen, t ex SOS alarm, vid

  • akut sjukdom eller olycksfall
  • allvarlig skada som gör att en anhörig måste resa till dig eller att du måste resa till en anhörig
  • överfall med svår skada som följdakut behov av hjälp vid stöld.

Skaffa intyg och kvitton vid sjukdom, olycksfall och stöld

För att få ersättning från din hemförsäkrings reseskydd, eller någon annan reseförsäkring, behöver du kunna styrka att du haft kostnader om du blir sjuk, råkar ut för ett olycksfall, behöver akut tandvård, ordineras vila på hotellrummet eller om en medresenär blir sjuk eller måste resa hem. Tänk på att:

  1. Skaffa läkarintyg (från första dagen. Se till att läkarens ordination, t ex vila på rummet, framgår klart)
  2. Spara alla kvitton

Om du blir misshandlad, rånad eller överfallen

  • Gör polisanmälan

Om ditt bankkort eller dina resecheckar blir stulna

  1. Spärra omedelbart kortet/checkarna hos banken.
    För förlorade resecheckar kan du få ersättning antingen på plats genom återbetalningsservicen eller genom att göra en anmälan efter hemkomsten.
  2. Gör en polisanmälan.

Om dina saker blir stulna

  1. Gör polisanmälan
  2.  Spara kvitton från eventuella nyinköp

Om du eller ditt bagage blir försenat

  1. Kontakta transportören (flygbolag, bussbolag etc)
  2. Spara kvitton från eventuella utlägg

Hemma igen

Kontrollera dina kontoutdrag extra noga efter en resa. Bedrägerier med kontokort har ökat, bland annat genom s k skimning. Då kopieras informationen på ditt kort över till ett annat kort och en bedragare kan göra köp och uttag med de kopierade uppgifterna. Kontakta banken direkt om du ser uttag eller köp som du inte känner igen.

 

 

Informationsansvarig
Konsumenternas Bank- och finansbyrå
och
Konsumenternas Försäkringsbyrå