Betalning av misstag

Kontakta alltid din bank när du upptäcker att du av misstag har fört över eller betalat pengar till fel konto. Detsamma gäller om du har fått in pengar på ditt konto som du inte känner igen. Du har inte rätt att använda pengar du av misstag fått in på ditt konto.

Fått in pengar på ditt konto

Har du fått in pengar på ditt konto av misstag har du inte rätt att använda dem. Endast i undantagsfall kan en mottagare ha rätt att behålla pengar som hamnat på kontot av misstag. Det förutsätter i så fall att du var i god tro, det vill säga att du inte insåg, eller inte ens borde ha insett, att pengarna inte var avsedda för dig. Dessutom ska du ha hunnit förbruka pengarna. Sådana situationer är ovanliga.

När du upptäcker att du har fått pengar på ditt konto av misstag bör du snarast kontakta din bank för att få information om vem som satt in pengarna. Banken kan hantera det på samma sätt som när du själv gjort en felbetalning.

Satt in pengar på någon annans konto

Har du satt in pengar på någon annans konto av misstag, exempelvis för att du skrivit fel kontonummer i internetbanken eller förväxlat ett bankgironummer, ett plusgironummer eller ett mobilnummer när du använder Swish, ska du kontakta din bank direkt. Banken kan hjälpa dig med att ta reda på vart pengarna har skickats. Du kan behöva svara på några kontrollfrågor för att banken ska kunna avgöra att betalningen skett av misstag.

Att det är en felaktig betalning är en förutsättning för att banken ska kunna lämna ut uppgifter om mottagaren till dig. Banken kan även kontakta mottagaren och uppmana denna att göra en återbetalning till ditt konto. Däremot kan inte banken hämta tillbaka pengarna. Gör inte mottagaren en återbetalning måste du själv driva saken mot den personen.

Återkalla en betalning

Har du lämnat en betalningsorder till banken och upptäckt att till exempel kontonumret var fel går det ofta inte att återkalla betalningen. Grundregeln är att du inte får återkalla en betalning som du gett banken order om.