2016-06-14

Rätt till ersättning på grund av SAS flygstrejk

Är du en av dem som skulle ha rest med SAS efter att pilotstrejken bröt ut i fredags? Som resenär har du bland annat rätt till ersättning eller ombokning av en inställd resa och för skäliga kost- och logiutlägg. Det är viktigt att du sparar kvitton på dina utlägg och du bör bevaka dina rättigheter både via flygbolaget och ditt försäkringsbolag.

Det är viktigt är att du kontaktar flygbolaget eftersom de kan ge dig ersättning för hela resan om ditt flyg blivit inställt, eller en mindre summa om du bara blivit försenad på grund av strejken. Du kan antingen få ersättning för den outnyttjade delen av biljetten eller boka om flygresan hos dem.

- Tänk på att det kommer att vara lättare att boka om biljettten när strejken har upphört än i dagsläget, alltså medan strejken fortfarande pågår, säger Gabriella Hallberg, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

- Du har också rätt att få ersättning för resor mellan ditt hotell och flygplatsen och för skäliga kostnader för kost och logi i samband med strejken. Se därför till att spara kvitton så att du kan bevisa dina utlägg, uppmanar Gabriella.

Hemförsäkringens reseskydd

Ring även ditt försäkringsbolag. Du har ett reseskydd i hemförsäkringen. I vissa fall täcker den kostnaderna. Men inte alla försäkringsbolag ersätter dig vid strejk, så kontrollera vad som gäller för dig.

Vissa försäkringsbolag ersätter kostnader med ett schablonbelopp upp till ett maxtak på några tusenlappar. Andra ersätter enligt en så kallad kostnadsersättning när du kan visa kvitton för merkostnader som du haft på grund av strejken. Spara alltså dina kvitton så att du kan bevisa att utläggen är kopplade till flygförseningen eller det flyg som blivit intsällt på grund av strejken.

Separata reseförsäkringar

Om du har tecknat en separat reseförsäkring när du bokade din resa, kan du ha rätt till ersättning från den. En del specialiserade reseförsäkringar kan vara mer omfattande än reseskyddet i hemförsäkringarna och då kan också ersättningsnivåerna vara något högre.

När köpte du biljetten?

För att du ska ha rätt till ersättning ska det vara så att strejken varslades eller bröt ut efter det att du bokade biljetten och köpte försäkringen. I alla försäkringar finns det krav på att de ersättningsbara händelserna ska vara oförutsedda.

Informationsansvarig
Konsumenternas Försäkringsbyrå