Internetbetalningar - Hur fungerar det?

Om du har internetbank kan du själv betala räkningar, betala lån och göra överföringar mellan konton.

När du gör betalningar och överföringar via internet ansvarar du själv för att fylla i rätt uppgifter. Den utrustning du använder, som dator eller telefon, behöver klara av att genomföra banktjänsterna. Du kommer också att behöva identifiera dig, exempelvis genom att logga in med bank-id eller säkerhetsdosa.

Att tänka på

  • Om du godkänt en direktbetalning kan du inte ångra dig eller ändra något.
  • Att betala räkningar genom internetbanken är oftast det billigaste sättet att betala.
  • Bankens internettjänster kan skilja sig åt beroende på om man använder dator, mobiltelefon eller surfplatta.
Jämför betaltjänster

E-faktura - Så fungerar det

Elektronisk faktura, eller e-faktura, innebär att du i stället för en räkning i brevlådan får räkningen elektroniskt till din dator eller mobil. Räkningen visas på skärmen och du måste godkänna den innan den betalas via din bank på internet. Du anmäler att du vill ha e-faktura via din internetbank.

Alla uppgifter är ifyllda på e-fakturan när du får den, men du kan ändra belopp och betalningsdag. Tänk på att kontrollera det ifyllda beloppet noga!

Förifyllt belopp på e-fakturan

Du kan ha ett avtal som innebär att du har rätt att välja mellan att betala hela skulden på en gång eller att delbetala och lägga resten som en kredit. I så fall kan det lägsta möjliga delbeloppet vara ifyllt - om du inte ändrar på det så ligger det resterande beloppet kvar som en skuld, och du får betala ränta på skulden. Det kan bli ett oväntat dyrt alternativ om du hade tänkt betala hela fakturan på en gång.

Tilläggstjänster

Du kan beställa olika tilläggstjänster via din internetbank, exempelvis att få ett meddelande via e-post eller sms när det kommit en ny faktura. En annan sådan tjänst är automatisk betalning så att banken bevakar förfallodatumet och utför betalningen på rätt dag. Tjänsterna kan variera mellan olika banker.

När du byter bank

Om du byter bank måste du lägga upp e-fakturorna på nytt i den nya banken.