Varning för bedrägeri!

Just nu ser det ut som att vi ringer upp konsumenter från våra olika telefonnummer som slutar på 22 58 00, . Det är bedragare som använder vårt nummer via s k spoofing. Vi ringer aldrig upp så. Läs mer här.

Om du inte betalar

Det är viktigt att du betalar dina räkningar och skulder i rätt tid. Det gäller även om du exempelvis är sjuk eller bortrest. Annars kan du drabbas av dröjsmålsränta och andra typer av krav. Om du tycker att en räkning är felaktig ska du kontrollera att betalningskravet är korrekt innan du betalar. Är kravet felaktigt så vänd dig till betalningsmottagaren och fråga vad det är för krav och fråga efter ett avtal eller bevis varför du är betalningsskyldig. 

Du ska alltid betala dina räkningar i tid om kravet är korrekt. Som en huvudregel anses du har betalat när pengarna är betalningsmottagaren tillhanda, när pengarna är registrerade hos mottagaren. Om du vet att du kommer vara sen med en betalning, har frågor om betalningen eller om du anser att kravet är felaktigt, ska du kontakta betalningsmottagaren eller inkassobolaget före förfallodatumet och prata med dem.

Att tänka på

  • Kontrollerar alltid att en faktura eller betalningskravet stämmer
  • Om något är fel med betalningskravet ska du kontakta företaget direkt
  • Bestrid skriftligen betalningskrav som du anser är felaktiga och förklara varför du bestrider betalningskravet
  • Om du bestrider ett betalningskrav kan företaget gå vidare till domstol
  • Du kan använda dig av vår checklista som ett stöd för att kontrollera eller bestrida ett betalningskrav

Kostnader när du betalar för sent

Om du betalar en räkning eller ett lån för sent, har ett företag rätt att ta ut olika avgifter. Vanliga avgifter är exempelvis påminnelseavgift och aviseringsavgift. Du kan också få betala ersättning för inkassokrav och kostnader hos kronofogden. Utöver det kan du bli tvungen att betala företagets rättegångskostnader, om du förlorar en rättsprocess i domstol.

Om du inte betalar ett krav så kan du få betala flera olika avgifter för att du är sen med betalning. Det vanligaste är att du först får en påminnelse vilket du kan få betala en avgift för. Betalningsmottagaren behöver inte först skicka en påminnelse utan kan direkt gå till inkasso och du kan då få betala för att inkassobolaget skickar ett inkassokrav till dig. För att skydda en konsument så är storleken på dessa avgifter men även vilka avgifter du kan få betala reglerade i lag.

Kostnader vid för sen betalning

Om du inte betalar en räkning i tid så kan du få betala flera olika kostnader utöver själva beloppet. För konsumenter finns dessa kostnader du kan få betala reglerade i lag.

Vilka kostnader kan du få betala?
En betalningspåminnelse per faktura
Avbetalningsplan
Dröjsmålsränta
Får finansiella företag ta ut förseningsavgifter?

Vanliga frågor

Slipper jag betala tillbaka lånet om långivaren gjort en bristfällig kreditprövning?

I undantagsfall kan det vara möjligt att bli betalningsbefriad från ett lån om långivaren gjort en bristfällig kreditprövning och beviljat dig ett lån som du saknade förutsättningar att betala tillbaka. En sådan betalningsbefrielse, som kan gälla för lånet i sin helhet eller delvis, grundas i så fall på en bestämmelse i 36 § avtalslagen (1915:218). Enligt denna bestämmelse kan ett avtalsvillkor eller ett avtal jämkas eller lämnas utan avseende om det är oskäligt, exempelvis med hänsyn till avtalets innehåll eller omständigheterna då avtalet träffades. Vid bedömningen utgår man från din ekonomiska situation vid långivningstillfället. Senare inträffade händelser, exempelvis arbetslöshet, som långivaren inte kunde förutse när lånet lämnades, har ingen betydelse.

Det är dock mycket svårt att få betalningsskyldigheten nedsatt på grund av bristande kreditprövning. Utgångspunkten är att den som ansöker om en kredit själv kan bedöma om det är möjligt att klara av den tänkta krediten. Det är också låntagaren som själv bestämmer över sina ekonomiska resurser och över vilka risker man vill ta som lånesökande.