Om du inte betalar
Det är viktigt att du betalar dina räkningar och skulder i rätt tid. Det gäller även om du exempelvis är sjuk eller bortrest. Annars kan du drabbas av dröjsmålsränta och andra typer av krav. Om du tycker att en räkning är felaktig ska du kontrollera att betalningskravet är korrekt innan du betalar. Är kravet felaktigt så vänd dig till betalningsmottagaren och fråga vad det är för krav och fråga efter ett avtal eller bevis varför du är betalningsskyldig.
Du ska alltid betala dina räkningar i tid om kravet är korrekt. Som en huvudregel anses du har betalat när pengarna är betalningsmottagaren tillhanda, när pengarna är registrerade hos mottagaren. Om du vet att du kommer vara sen med en betalning, har frågor om betalningen eller om du anser att kravet är felaktigt, ska du kontakta betalningsmottagaren eller inkassobolaget före förfallodatumet och prata med dem.
Att tänka på
- Kontrollerar alltid att en faktura eller betalningskravet stämmer
- Om något är fel med betalningskravet ska du kontakta företaget direkt
- Bestrid skriftligen betalningskrav som du anser är felaktiga och förklara varför du bestrider betalningskravet
- Om du bestrider ett betalningskrav kan företaget gå vidare till domstol
- Du kan använda dig av vår checklista som ett stöd för att kontrollera eller bestrida ett betalningskrav