2020-11-03 Nyhet

Hallå konsument byter skepnad

Upplysningstjänsten Hallå konsument lanserar en ny version av sin webbplats. Målet är att ge fler konsumenter det stöd de behöver för att själva kunna lösa sina problem.

Nyligen lanserades nya konsumenternas. se. I går presenterade även Hallå konsument en ny version av sin webbplats. Hallå konsument är en upplysningstjänst dit konsumenter kan vända sig med frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer och att handla hållbart.

Förutom nytt utseende och nya funktioner erbjuder den nya webbplatsen fler konkreta och specifika guider. Många konsumenter blandar enligt Hallå konsument ihop begrepp som reklamation och garanti eller ångerrätt och öppet köp. Målet är att webbplatsen ska ge fler konsumenter det stöd de behöver för att själva kunna lösa sina problem. Hallå konsument avser därför att fokusera mer på konsumenternas problem snarare än att informera om vilka rättigheter som finns.

Hallå konsument samordnas av Konsumentverket och samverkar med flera andra myndigheter och konsumentbyråerna. Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå samarbetar med Hallå konsument, dels genom att förse tjänstens webbplats med fakta, dels genom att ta över när Hallå konsument får bank-, finans- eller försäkringsfrågor.

 - Sveriges konsumenter har rätt till ett bra konsumentstöd. De nya webbplatserna kan ge god hjälp och erbjuder många användbara verktyg. Vi önskar Hallå konsument lycka till med den nya sajten och ser fram emot ett fortsatt gott samarbete, hälsar Kicki Westerståhl och Anna-Karin Baltzari Danfors, chefer för Bank- och finansbyrån respektive Försäkringsbyrån.

Till Hallå konsuments webbplats