2020-03-06 Nyhet

Bedragare påstår sig ringa från Konsumenternas Bank- och finansbyrå - spoofar numret

Vi har fått in samtal från konsumenter som har blivit uppringda av personer som påstår sig ringa från Konsumenternas Bank- och finansbyrå, men som egentligen är bedragare.

Konsumenter berättar att de blivit uppringda av personer som påstår sig ringa från Konsumenternas Bank- och finansbyrå, men som egentligen är bedragare. Konsumenter har sett vårt vägledningsnummer 0200-225800 i sin display på telefonen.

Bedragaren ringer i själva verket från ett annat nummer, men har sett till att vårt nummer är det som visas, genom så kallad "spoofing". Att "spoofa" ett nummer är inte tekniskt svårt och används ofta i bedrägerifall. Syftet med "spoofingen" är att övertyga konsumenten att det verkligen är Konsumenternas Bank- och finansbyrå som ringer.

- Det är självklart oacceptabelt att bedragare försöker lura konsumenter genom att spela på den trygghet vårt namn kan ge. Det är också illa att de "spoofat" vårt telefonnummer, säger Kicki Westerståhl, chef på Konsumenternas Bank- och finansbyrå.

- Det har drabbat flera banker och myndigheter tidigare och syftet har alltid varit att invagga bedrägerioffret i trygghet innan man genomför bedrägeriet, fortsätter hon.

Med anledning av att det här har hänt vill byrån informera om att:

  • Konsumenternas Bank- och finansbyrås uppgift är att ge konsumenter fakta, information och vägledning. Vi säljer ingenting och tar inte betalt för något överhuvudtaget!
  • Konsumenternas Bank- och finansbyrå ringer inte upp konsumenter på måfå. Ett samtal från oss får du bara om du själv har inlett en kontakt med byrån per telefon, mail eller brev.
  • Om någon jurist på Konsumenternas Bank- och finansbyrå återkommer i ett ärende genom att ringa dig så syns inte vägledningsnumret i displayen.
  • Konsumenternas Bank- och finansbyrå ber dig aldrig att legitimera dig med mobilt Bank-ID, lämna ut koder, genomföra transaktioner eller att skicka pengar.


Skulle du få ett samtal från någon som påstår sig ringa från Konsumenternas Bank- och finansbyrå och du känner minsta oro, eller om du får frågor om privatekonomi och transaktioner som du inte själv tagit initiativ till, så avbryt samtalet och kontakta oss på något av de nummer eller formulär som finns här: Kontakta oss