2020-07-03 Nyhet

Varning för nytt, otäckt bedrägeriknep!

Ett otäckt bedrägeriknep har drabbat konsumenter den senaste månaden. Bedragaren påstår sig vara polis och säger att ditt barn blivit allvarligt skadad i en olycka, och för att kunna lämna ut uppgifter måste de säkerställa att du är du genom att du identifierar dig med BankID. Syftet är endast att komma åt dina konton.

Ett vidrigt brott

I grunden är det samma knep som bedragare använt tidigare; att lura konsumenter använda sina BankIDn eller e-legitimationer på ett sätt som gör att bedragaren kan komma över pengar.I medierna beskriver polisen det här som ett vidrigt brott och berättar att även om man ”bara” fått in en handfull ärenden den senaste tiden tros mörkertalet d vara stort.

Ringer ofta sent

Det nya bedrägeriknepet inleds ofta med att en bedragare ringer upp sitt tilltänkta offer sent eller på helgen. I samtalet presenterar sig personen som polis och uppger ett påhittat namn, tjänstenummer eller liknande. Hen berättar att den uppringdes barn är allvarligt skadat i en olycka, men för att lämna fler uppgifter om hur allvarligt läget  är och vilket sjukhus barnet ligger på behöver de identifiera dig med mobilt BankID för att vara säkra på att de inte bryter någon sekretess.

Panikstillstånd

I medierna har personer som blivit bedragna förklarat att de är så vana att man ska använda sitt BankID i så många situationer att de inte såg något konstigt i begäran.

- Det är en beprövad metod att först injaga  panik i sitt offer. Då  blir det enklare att manipulera personer, säger Fredrik Nordquist, jurist på Konsumenternas. Bank- och finansbyrå. Är man i panik så fungerar inte hjärnan som vanligt.

Bedragarna letar ständigt nya metoder

De senaste åren har den här sortens bedrägerier varit väldigt vanliga. De har visserligen minskat men det här senaste tillvägagångssättet visar med tydlighet att bedragarna inte gett upp. De  letar envist nya sätt att lura konsumenter.

-Ingen, vare sig poliser eller sjukvårdspersonal, kommer någonsin be dig bekräfta din identitet med BankID om de ringer för att ge den här sortens besked, säger Kicki Westerståhl, chef på Konsumenternas Bank- och finansbyrå.

Läs mer om brottet